SAMBAL TUMIS UDANG SAMA PETAI

rsz_supg
Assalammualaikum, salam semua. Sejak semalam che mat mengidam sambal tumis udang taruk petai. Bila masak menu macam ni otomitik teringat arwah Bak (Al-Fatihah Hj Ibrahim Bin Rajiman). Arwah Bak antara penggemar sambal tumis udang sama petai, tapi pilihan Bak bukan udang saiz besar macam che mat guna ni, Bak lebih suka udang kecil...huhu, semua itu tinggal kenangan, takpe lah, kita kena move on untuk teruskan kehidupan yang sementara ini. Jadi che mat kuatkan hati dan masak guna udang saiz besar. Sebabkan udang besar dan yang makan hanya che mat dan bonda, kita guna 6 ekor sudah cukup lah. Yang penting mesti ada petai, part petai tu ikut anda nak guna banyak mana, che mat guna dalam 2 papan macam tu (kalau anda nak lihat video nya, ada di IG che mat di @matgebu). Resipi sambal tumis macam ni semua orang boleh buat tapi bukan semua orang buat sama...betul tak?...Ok jomm che mat kongsikan resipi...

BAHAN - BAHANNYA :-)
6 ekor udang kaki merah saiz besar (atau sebarang udang pilihan anda)
1 biji bawang besar, hiris kasar
2 papan petai, ambi isinya, belah dua, cuci dan toskan
1 cawan cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cm halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa, kacau rata dan tambah petai, tuang sedikit air jika perlu. Masak untuk 1 - 2 minit, dan boleh masukkan udang dan bawang besar, kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
  3. Masak hingga sambal sedikit pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan sambal sama nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!.

Post a Comment

1 Comments

  1. Kecur air liur..dah la tgh pantang seafood laa ni..huwaaa!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.