BEN ASHAARI

Saturday, June 18, 2016

BISKUT RAYA 1 : OREO ALMOND SQUARE COOKIES

rsz_oasc
Assalammualaikum, salam semua. Tahun ni che mat lewat sikit bikin biskut raya dan entri yang anda nampak ini, biskut pertama yang che mat baru sempat buat. Memandangkan Bak che mat tidak sihat, segala aktiviti kena disederhanakan. Mula2 malas juga nak masukkan entri biskut ni, tapi ada permintaan di FB agar che mat kongsikan resipi di blog. Biskut yang che mat bikin cuma diubah suai dari resipi2 biskut yang lepas. Alhamdulillah menjadi dan sedap. Biskut ini jenis rangup dan bukan rapuh dan reput bila pegang. Disebabkan stok badam ada lebih, che mat tonggokkan sebiji badam untuk sekeping biskut. Badam tu digoreng terlebih dahulu tapi anda boleh juga bakar dalam oven. Satu yang senang, anda tak perlukan apa2 cetakan, hanya perlu pembaris dan pisau pemotong pizza (pisau biasa pun boleh) untuk mendapatkan bentuk 4 persegi tepat. Adunan ini akan menghasilkan kurang lebih 200 biji biskut, bergantung pada saiz. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
250 gram mentega (che mat guna golden churn)
140 gram gula aising, diayak
350 gram tepung gandum*
150 gram tepung jagung*
1 camca teh rata baking powder*
1/2 camca teh emplex (penggaring biskut)*(*disatukan dan diayak)
70 gram nestum origanal, diramas
70 gram biskut oreo yang telah dibuang krim, dikisar halus
2 biji telur gred A
1 camca teh esen vanilla
Coklat putih secukupnya
Badam biji secukupnya (kurang lebih 200 biji), dibakar dalam oven atau digoreng sekejap, toskan
Serbuk biskut oreo untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan telur satu persatu dan putar hingga bersatu. Tambah esen vanila dan putar rata. Sementara itu, satukan biskut oreo yang dikisar halus dan nestum ke dalam tepung yang telah diayak. Gaul rata.
  2. Perlahankan kelajuan mixer, dan masukkan tepung + biskut oreo kisar + nestum tadi sedikit demi sedikit hingga habis. Putar hingga rata. Kemudian gaul dengan spatula agar adunan rata. Adunan lembut sedikit, jangan tambah tepung, biarkan 10 minit.
  3. Panaskan oven pada suhu 175C. Adunan dibahagi kepada 3 bahagian. Ambil 1 bahagian, canai doh di antara 2 lapisan plastik bersih hingga mendapat ketebalan 1/2 cm. Menggunakan pembaris bersih, potong doh tadi menjadi kepingan biskut bersaiz 1 inci x 1 inci. Buat hingga siap dan alihkan ke dalam dulang pembakar.
  4. Bakar selamat 25 minit atau hingga biskut masak dan perang dibahagian bawahnya. Biarkan biskut sejuk dalam dulang pembakar. Sementara itu cairkan coklat putih, sudukan 1/2 camca teh atas setiap kepingan biskut. Taburkan dengan sedikit serbuk biskut oreo dan taruk sebiji badan atasnya. Biarkan coklat mengeras dan boleh simpan biskut dalam bekas kedap udara.

3 comments:

Shiqeen Sattar said...

macam manan nk tempah yer Mat Gebu

Mawardi Yunus said...

wah mengancamnya biscuit dia

Nooriah Abdullah said...

sedapnya nampak cikmat mcm nk try je nanti

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.