BEN ASHAARI

Thursday, May 5, 2016

SOTONG KANGKUNG VERSI MUDAH..

rsz_sotongkangkungg
Assalammualaikum, salam semua. Sotong kangkung yang anda lihat ni buat semalam, saing2 dengan asam pedas kambing tu. Kebetulan ada kangkung yang bonda tanam. Tak banyak, ada lah dalam beberapa tangkai (tapi dalam resipi che mat tulis untuk 1 cekak kangkung). Dalam freezer pulak ada sotong kembang, bahan2 untuk sos pun ada, tinggal bancuh2 saja. Jadi che mat buat lah. Resipi memang senang teramat sangat. Dan untuk sos dia tu tak perlu nak masak2, cuma masukkan bahan2 yang diperlukan, kacau2 dah siap. Buat lebih boleh simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian. Nak pedas, tumbuk 3-4 biji cili padi dan masukkan dalam sos dia. Sotong kembang tu anda perlu rebus dahulu, tapi dalam air rebusan jangan taruk garam, nanti sotong kembang jadi liat macam tiub tayar kereta!..Celur kangkung pulak, anda titikkan sedikit minyak masak agar kangkung kelihatan segar. Menu macam ni, paling sedap dimakan segera...Sesuai untuk bulan Ramadan yang akan tiba tak lama lagi...Ingin mencuba?...Resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cekak kangkung
2 ekor sotong kembang (kalau saiz besar, guna 1 ekor)
Kacang tanah digoreng tanpa minyak dan tumbuk kasar
Bijan secukupnya, digoreng tanpa minyak

BAHAN - BAHAN SOS :-)
4 camca besar petis @ otak udang
2 camca besar sos hoisin (jenama LIFE)
2 camca besar penuh sos plum (jenama LIFE)
1 camca besar kicap pekat JALEN
4 - 5 biji cili padi merah, ditumbuk halus
2 - 3 camca besar air panas
Gula jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK SOS :- Satukan semua bahan2 untuk sos dalam mangkuk kecuali gula dan air panas. Kacau rata dan masukkan air panas. Kacau hingga sebati, rasa dan jika perlu baru masukkan sedikit gula. Biasanya petis sudah ada gula dan garam. Tambah pula dengan sos hoisin dan sos plum yang memang sedia kala ada gula dan garam. Anda bijak2 lah adjust sampai rasa ok, tapi jangan taruk air lagi nanti cair sangat tak sedap...
  2. UNTUK KANGKUNG DAN SOTONG KEMBANG :- Kangkung disiang berasingan batang dan daunnya, cuci dan toskan. Didihkan air, masukkan sedikit garam dan sedikit minyak masak. Celur batang kangkung hingga lembut, angkat dan toskan. Kemudian celur pulak daun kangkung hingga lembut, angkat dan toskan.
  3. Sotong kembang dikelar2 dipotong kecil. Perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit.Cuci dan toskan. Didihkan air, masukkan sotong tadi dan celur 1 minit. Toskan dan biar sejuk.
  4. UNTUK SOTONG KANGKUNG :- Ambik secukupnya kangkung celur dan taruk dalam pinggan sesuai. Tambah sotong kembang atasnya. Siramkan dengan sos secukupnya (yang ni ikut anda nak banyak mana). Taburkan dengan kacang tumbuk dan sedikit bijan. Boleh hidangkan segera....Selamat mencuba!!.

2 comments:

Puan Wawa said...

sedapnyaaa.')

NiNa said...

sedapnya Mat.. dah lama tak makan sotong kangkung ni.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.