RESIPI NASI GORENG KAMPUNG

rsz_ngkmg
Assalammualaikum, salam semua. Siang tadi tak pasal2 che mat mengidam nak makan nasi goreng kampung yang pedas, yang banyak dengan rencah (ada udang kering dan ikan bilis), nak yang ada sayur kacang panjang dan kangkung dalam dia, lain macam betul dia punya mengidam. Tapi nasi goreng bukan satu menu yang susah nak dibuat, betul tak, kena teknik dan caranya, siapa2 pun boleh menghasilkan nasi goreng yang sedap, mantap dan kalah hotel berbintang2!. Satu yang harus anda titik beratkan ialah nasi, nasi harus sejuk dan kalau dapat biar nasi tu tidak lembik dan bergumpal2. Jika nasi sejuk anda lerai dan tidak bergumpal, in sha Allah hasil nasi goreng pasti cantik dan elok. Tiada pantang larang dalam menggoreng nasi, boleh masukkan apa saja yang anda suka, Tapi pada Che Mat lebih lebih ringkas, lebih sedap....Nak2 kalau nasi goreng kampung, kalau ada ulam petai, perghhh....terpaksa tambah lagi!....Resipi seperti di bawah ini, jika anda nak mencuba..

BAHAN - BAHANNYA :-)
6 cawan nasi sejuk
2 biji telur, dipukul sedikit
10 tangkai kangkung
4 tangkai kacang panjang
Garam secukup rasa
Telur mata, untuk hiasan
Hirisan tomato ceri dan jeruk gherkin, untuk hiasan (optional)

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 biji cili merah
12 biji cili padi Siam, warna merah
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
1 camca besar ikan bilis, dibersihkan, rendam 10 minit dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Nasi sejuk dileraikan (boleh masukkan sedikit minyak masak, kemudian gaul rata untuk mengelakkan nasi melekat antara satu sama lain). Kangkung disiang berasingan daun dan batangnya, cuci bersih dan toskan. Kacang panjang dihiris kecil2, ketepikan,
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar). Tumis bahan2 tumbuk halus hingga harum. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa.Bila bahan2 rencah mula garing, tolak ke tepi kuali. Masukkan telur, masak hingga telur kental dan hancurkan. 
  3. Gaul rata telur hancur tadi dengan bahan2 rencah. Masukkan garam secukup rasa (anggaran 1 camca teh). Tambah kacang panjang, kacau dan masukkan nasi tadi. Gaul hingga nasi dan bahan2 rencah sekata. Masak dengan api besar, kemudian sederhanakan api dan masak hingga nasi sedikit garing, sambil dikacau sekali sekala.
  4. Masukkan batang kangkung, gaul dan masak sekejap. Akhir sekali tambah daun kankung, kacau rata dan masak hingga kangkung kelihatan layu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan telur mata, hirisan tomato ceri dan jeruk gherkin, jika suka...Selamat mencuba!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.