BEN ASHAARI

Thursday, April 21, 2016

KERABU JANTUNG PISANG

rsz_kjpan
Assalammualaikum, hari ni che mat nak kongsikan satu resipi paling ringkas dan sedap dimakan waktu cuaca panas2 macam sekarang ni. Semalam abang long che mat bawak balik jantung pisang  kapas dalam 4 biji dari kebun. Bonda siap2 buang kulit luarnya dan dia simpan dalam esbox. Tadi che mat belek2, dalam 4 biji tu ada sebiji yang saiznya agak besar. Tak semena2 termengidam kerabu jantung pisang style  nyonya peranakan. Tengok bahan2 lain, alhamdulillah semua ada walaupun belimbing buluh che mat dapat tak banyak dan ada yang dah rosak (tapi masih boleh guna). Takpe kan kita yang bikin dia, jadi kau kena lah pandai adjust mana yang perlu, betul tak..

rsz_kjpan1
Resipi mudah disiapkan dan che mat rasa semua orang boleh buat. Kerabu ini menggunakan santan, che mat guna santan kotak dalam 1/4 cawan, tak perlu campur air, guna pekat2. Masukkan juga udang segar yang telah dibuang kulitnya sebagai perencah. Biasanya memang guna udang bersaiz kecil untuk resipi ini, baru nampak elok. tapi tu pada che mat lah, kalau budget anda lebih suka hati lah nak guna udang saiz macam mana sekali pun, kan sendiri yang nak makan. Seperti biasa, bila sebut kerabu, mesti ia ada rasa masam, manis, masin, pedas dan aroma herba2 wangi seperti daun limau purut atau serai. Yang itu semua ikut citarasa anda, suka pedas, boleh tambah cili padi, suka masam tambah jus limau kasturi, suka manis tambah sedikit gula, jangan sampai manis macam pengat sudah lah yea. Sedap dimakan bersama nasi panas dan ikan goreng, dua tu dah cukup bess sangat, tak payah nak pening2 fikir lauk yang lain.....Nak resipi?...jommm kita semak di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 biji jantung pisang kapas (boleh juga guna jantung pisang nipah)
6 biji bawang merah, hiris
6 biji belimbing buluh, hiris halus memanjang dan perah sedikit airnya
4 helai daun limau purut, buang urat tengah dan mayang halus
3 biji limau kasturi, perah jusnya
1 biji cili merah, kerat 4, buang biji dan hiris halus memanjang
1/4 cawan isi udang kecil, cuci dan toskan
1/4 cawan santan pekat (che mat guna santan kotak)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
1 biji cili merah
5 biji cili padi merah thai
1 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan air, masukkan 1/2 camca teh garam dan 1 keping asam gelugor. Jantung pisang dibuang kulit luarnya hingga jumpa bahagian berkulit cerah. Belah empat dan masukkan ke dalam periuk berisi air mendidih tadi. Rebus hingga jantung pisang empuk. Toskan dan biar sejuk.
  2. Masukkan pati santan dalam periuk kecil. Masak hingga suam, tambah bahan2 tumbuk halus dan isi udang. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga udang berubah warna. Matikan api dan biarkan sejuk.
  3. Jantung pisang rebus tadi dihiris kecil2, kemudian perah sedikit airnya. Masukkan ke dalam mangkuk besar bersama2 bawang merah hiris, belimbing buluh, cili merah dan daun limau purut. Gaul rata. Tuang no, 2 dan gaul lagi.
  4. Masukkan jus limau kasturi, perasakan dengan garam secukupnya dan juga gula. Pastikan rasanya seimbang antara masam, manis dan masin. Gaul hingga semua rata. Rasa dan jika ok boleh hidangkan segera bersama nasi putih dan ikan goreng.....

1 comment:

Nadia Johari said...

sedapnya..jantung feveret kita

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.