BEN ASHAARI

Monday, February 15, 2016

DENDENG KERING PARU ALA PADANG

rsz_dkpap
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni nak bertukar selera dengan masakan Padang. Padang tu daerah yang terletak di Sumatera Indonesia, bukan padang bola sepak yea. Tu hari che mat ada beli paru dalam 1 kg. Memang perancangan asal nak masak dendeng kering macam ni, cuma ketika tu dah masak macam2, jadi rasa tak kuasa nak bikin dendeng, nanti kang bertepek2 lauk, leceh kalau tak habis, nak kena simpan dalam peti sejuk bagai, che mat memang malas bab2 tu. Sebab itu lah suka masak dan makan habis, kalau ada berbaki pun tinggal untuk makan malam bagi sapa2 yang nak makan malam. Dendeng kering ini sedap dimakan bersama nasi, nasi lemak, ketupat atau pun lontong.

rsz_dkpap1
Untuk resipi ni che mat habiskan 1 kg paru, kalau rasa banyak sangat boleh buat 1/2 kg, bahan2 tu nanti pandai2lah yea anda bahagikan kepada dua. Buat lebih pun takpe, tak habis boleh simpan dalam peti sejuk dan panaskan bila teringin nak makan. Menu2 kering begini juga sesuai untuk bulan puasa nanti, terutama masa bersahur. Nampak lada tu macam tak hancur ajer? Memang dendeng kering paru style sambal dia, lada ditumbuk kasar2 tak sampai hancur lumat. Jika anda suka pedas, boleh masukkan 4-5 biji cili padi merah. Bila memili paru, pastikan ia bewarna merah dan berdarah, jangan beli yang dah lebam nanti dendeng anda kurang sedap. Pheww, penat dah bebel, kalau anda nak mencuba, meh che mat kongsikan resipinya.

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg paru lembu
8 biji bawang putih*
6 biji buah keras, hiris*
1 1/2 inci halia*
2 camca besar ketumbar biji*
1 camca teh lada sulah*(*dikisar halus)
2 liter air (kurang lebih)
1 camca teh penuh garam

BAHAN - BAHAN SAMBAL :-)
12 biji cili merah
6 biji cili padi merah
12 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 camca besar penuh gula
1 biji limau nipis, perah jusnya
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Paru dihiris nipis, cuci, kemudian gaulkan dengan 1 genggam tepung gandum hingga rata. Perap 15 minit, kemudian cuci kembali hingga bersih. Toskan dan masukkan ke dalam periuk. Tambah bahan2 kisar halus, garam dan juga air. Kacau rata dan rebus hingga air rebusannya kering. Matikan api, dan sejukkan paru.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam, dan goreng paru tadi hingga kelihatan garing (kalau kuali anda kecil, buat 2 kali goreng). Berhati2 semasa menggoreng kerana paru akan meletop2. Angkat dan toskan. Sekarang kita bikin sambal dia pulak.
  3. Dalam lesung batu, tumbuk bawang putih hingga halus, kemudian masukkan bawang merah dan tumbuk sampai hancur, pastikan tidak lumat sangat. Cedok keluar dan alih dalam mangkuk. Tumbuk pulak cili padi, dan cili merah hingga hancur (che mat masukkan 1 biji cili merah, tumbuh hancur, dan masukkan 1 lagi sampai habis). Cedok dan masukkan ke dalam mangkuk berisi bawang tadi.
  4. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/4 cawan). Tumis bahan2 tumbuk dan kacau hingga garing. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan gula, jus limau nipis dan garam secukup rasa (jangan banyak2 sangat sebab paru tu masa rebus dah ada garam). Kacau rata dan masukkan paru goreng. Gaul rata dan masak dengan api kecil hingga kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, nasi lemak atau lontong.

2 comments:

m.u.l.a.n said...

sedaapppp ni cik mat...!!!

LM said...

Tq che mat share resepi dan cara cuci paru.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.