BEN ASHAARI

Thursday, February 4, 2016

DAGING RUSA MASAK KICAP

rsz_drmk
Assalammualaikum, salam semua. Ada sedikit masa ni, che mat laju2 kemas kini blog. Pagi tadi dah masak labu masak lemak sama kacang buncis, tapi tak share kat sini sebab dah selalu sangat, che mat kongsikan. Resipinya ada di instagram @matgebu, kalau sapa2 nak tengok boleh pergi situ yea. Disebabkan bonda berpuasa, che mat masakkan daging rusa masak kicap. Guna dalam 400 gram daging rusa, baki yang che mat bikin rendang tu hari. Daging rusa ni jenis lembut, jadi tak perlu nak rebus, anda boleh terus masak. Walaupun ia masak kicap, tapi cara che mat masak ada sikit kelainan. Bahan2 pun tak susah nak dapat, semua yang ringkas2 saja. Kalau takde daging rusa, anda boleh guna daging lembu, beli yang jenis batang pinang kalau anda nak masak cepat. Jika guna daging biasa terpaksalah rebus dulu sampai empuk, kendian baru masak macam ni. Ok, che mat kongsikan resipinya di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram daging rusa
1 inci halia, tumbuk halus
3 ulas bawang putih, tumbuk halus
2 biji kentang, kupas dan potong berbaji
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
3 camca besar kicap pekat JALEN
1 camca besar kicap masin JALEN (atau secukup rasa)
2 camca besar rata gula pasir
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 camca teh serbuk lada sulah
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging rusa dihiris nipis, kemudian gaul dengan sedikit tepung gandum, perap 10 minit. Cuci hingga bersih dan toskan. Kemudian gaul dengan bawang dan halia yang ditumbuk halus. Perap 30 minit. Kentang digoreng hingga kekuningan, angkat dan tos, ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak, masukkan gula dan biar hingga gula cair dan bertukar menjadi karamel, pastikan api kecil. Masukkan kayu manis, bunga lawang dan bawang puith. Kacau rata. Tambah daging rusa, kacau dan masak hingga daging rusa berubah warna.
  3. Masukkan kicap pekat, kicap masin dan lada sulah. Kacau rata dan masak hingga pekat, gunakan api kecil. Masukkan bawang besar, hirisan cili merah/cili hijau dan kentang goreng, Gaul hingga rata dan masak hingga bawang lembut. Rasa dan jika kurang masin, tambah sedikit lagi kicap masin. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan...Selamat mencuba!!

2 comments:

Eliss Mie said...

ada lagi daging rusa salai dalam peti, boleh la cuba petang ni menu ni.

Saidila Abdul Rahman said...

manolah kita nak dapat daging rusa.....seumur hidup ni sekali jer pernah makan....itupun org bagi....huhuhu....kalaulah dagig rusa senang dapat cam kambing kan besttt...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.