BEN ASHAARI

Sunday, January 17, 2016

TOMYAM UBAT SAKIT TEKAK?...

rsz_typekat
Assalammualaikum, salam Ahad. Pagi tadi bangun2 che mat nya tekak perit, rasa macam tak berapa nak bess, tak boleh nak bebel sangat, ok, faham mungkin itu tanda amaran untuk muhasabah diri...tapi kalau tak bebel mana boleh, yea dak. Maka untuk merangsangkan peti suara, maka che mat masak tomyam ayam. Dia punya nikmat bila sampai ke tekak, Allah saja yang tau. Dengan rasa masam2 jus limau nipis, aroma daun limau purut dan serai amat2 melegakan. Lama juga che mat tak bikin tomyam, yelah tekak kita ni kadang2 ikut mood juga, ada masa kau masak lain, masa nak makan ikan bilis goreng patah2 cili padi, tambah bawang dan curah kicap jugak yang paling sedap. Nak kata apa kan, tekak berubah2 selera. Ok, lah jomm che mat kongsikan resipinya....

BAHAN - BAHANNYA :-)
Ayam secukupnya (che mat guna 1 bahagian peha dan 1 bahagian kepak, kemudian kerat kecil, cuci dan toskan)
1 biji tomato belah 8
1/2 batang lobak merah, hiris sederhana tebal
Bunga kobis sebesar penumbuk, dipotong sekuntum2
10 kuntum cendawan butang dalam tin, toskan, cuci dan belah 2 setiap 1
2 batang serai, diketuk
3 helai daun limau purut
1 inci lengkuas, hiris
10 - 12 biji cili padi, diketuk
1 biji limau nipis, perah jusnya
1 camca teh garam
2 kiub tomyam Maggi
Sos ikan secukup rasa
Secubit gula
Daun ketumbar secukupnya
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji tomato merah
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 camca besar cili kisar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak masak, tumis bahan2 kisar halus hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang air secukupnya (kurang lebih 1,5 liter), kacau rata dan masukkan serai, lengkuas, daun limau purut, 1 pokok daun ketumbar yang dikerat kasar dan juga kiub tomyam. Biarkan mendidih.
  2. Masukkan ayam dan lobak merah, kacau rata. Masak hingga ayam empuk. Tambah bunga kobis, cendawan butang dan cili padi. Biarkan mendidih dengan api sederhana. Masukkan garam, dan tambah sedikit sos ikan, gula dan juga jus limau nipis, Kacau rata.
  3. Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap dan rasa, jika semua ok anda boleh matikan api. Taburkan daun ketumbar sebelum di hidangkan bersama nasi atau boleh dimakan macam tu sahaja....Selamat mencuba!!

2 comments:

Ainul Mustafa said...

saya pun kalau sakit tekak, selsema memang nak makan tomyam je. rasa masam masam tu buat selera nak makan ada.

YB Shehan said...

mmg pengubat tekak saya pun.. hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.