BEN ASHAARI

Wednesday, December 9, 2015

SAMBAL TAUHU BEBOLA IKAN...

rsz_stf
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Hari ni che mat masak sambal tauhu bebola ikan, TAPI dalam gambar tu che mat guna kek ikan atau fishcake. Semalam nampak teman che mat, Puan Siti Rahayu pemilik restoran citarasa rinduan, bikin sambal tauhu campur bebola ikan. Maka napsu nak mencuba sudah mari. Masa beli tauhu semalam, che mat yakin habis ada stok bebola ikan kat rumah, jadi beli. Bila hari ni masa nak masak, periksa balik rupanya fishcake, bukan fishball, nampak sangat dan nak menjangkau usia 40...grrr...Tapi takpe, rasa tetap sama cuma bentuk ajer yang lain. Sejak dari dulu, kalau guna bebola ikan atau kek ikan dan sebagainya, pilihan che mat mestilah produk jenama MUSHROOM, bebola ikan dia sedap, kenyal dan tidak masin, ada sijil halal lagi. Resipi sambal che mat guna yang sendiri punya lah yea...Kalau nak mencuba, jomm semak resipi dan cara2 membuatnya..

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 keping tauhu
10 - 12 biji fishball @ 2 keping fishcake (che mat guna jenama mushroom)
2 biji bawang besar, belah 4 setiap 1
1 1/2 cawan cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1 cawan air

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tauhu dipotong empat setiap satu keping (potong tiga segi, sebab tauhu che mat guna agak besar, jadi dipotong 8 setiap 1 keping). Gaul dengan sedikit garam, kemudian goreng hingga kekuningan, angkat dan toskan. Fishcake dipotong 6 bahagian setiap 1 keping, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/2 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan jus asam jawa dan air, kacau dan biar mendidih. Sementara itu, tauhu goreng dipotong sedikit, tapi jangan sampai terpotong dua, sekadar buat sedikit belahan saja. Buat pada semua tauhu yang digoreng tadi. Kemudian masukkan ke dalam sambal. Kacau rata.
  4. Tambah fishcake dan belahan bawang besar. Kacau perhana dan perasakan dengan garam secukupnya dan gula dalam 1/2 camca besar. Kacau dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.
CATATAN MAT GEBU :- Tujuan tauhu goreng tadi kita buat sedikit belahan ialah bila kita masukkan tauhu ke dalalam sambal, sambalnya akan meresap masuk ke dalam tauhu. Jika anda nak tambah serbuk perasa pun boleh, ikut selera masing2....Selamat mencuba!!

2 comments:

Rizziela said...

sedapnya

Mas Zull said...

assalamualaikum cik mat...selalu buat tauhu jer kali ni dah tahu boleh tambah fish kek n fish ball n masukkan dlm sambal tu sekali...mesti sedap ni...bila2 boleh cuba nanti..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.