BEN ASHAARI

Wednesday, November 25, 2015

RENDANG KERANG CENDAWAN KUKUR

rsz_rkck
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Ok hari ni che mat masak satu saja menu, selebihnya makan lauk yang masih ada. Mesti anda dah biasa lihat resipi rendang kerang samada dalam blog ini atau blog teman2 masakan yang lain. Tapi kalau rendang kerang yang dicampur cendawan kukur mungkin agak jarang yang buat. Kebetulan che mat ada isi kerang yang telah direbus dalam 2 cawan macam tu, saiznya agak besar. Dan ada baki cendawan kukur yang telah che mat keringkan dalam 1 cawan (perlu direndam dulu hingga kembang dan dibersihkan), jadi che mat masukkan sekali dalam rendang kerang. Rasanya memang 'sesuatu'...sedap, nak2 bila anda makan sama nasi panas. Kalau takde cendawam kukur, tak payah taruk pun boleh. guna saja kerang. Che mat cuma memvariasikan resipi agak nampak lebih menarik. Tiada paksaan untuk anda ikut 100%. Kalau anda ingin mencuba, meh che mat kongsikan resipi dan cara membuatnya seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 cawan isi kerang yang telah direbus
1 cawan cendawan kukur
2 camca besar penuh kerisik
2 helai daun kunyit. 1 disiat, 1 lagi dimayang halus
10 biji cili padi merah, belah 2 tapi tak putus setiap 1
1/2 cawan cili kisar
1 keping asam gelugor
2 cawan santan pekat
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa
Sedikit air panas, jika perlu
Minyak untuk menumis

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
15 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
4 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Cendawan kukur dibersihkan. Rendam hingga kembang (dalam 15 minit macam tu), cuci dan toskan. Perah sedikit, kemudian tumbuk dalam lesung batu, tapi jangan tumbuk sampai hancur, tumbuk memar2 saja. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/2 cawan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang santan, kacau dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan cendawan dan daun kunyit yang disiat. Kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga pekat. Masukkan asam gelugor, gula melaka dan kerisik, kacau rata. Tambah kerang dan belahan cili padi merah. Gaul rata dan masak hingga hampir kering (kalau suka sedikit berkuah, anda boleh tambah sedikit air panas)
  4. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan daun kunyit yang dimayang halus. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

5 comments:

Kakcik Nur said...

Sedapnya la masakan begini. Makan dengan nasi panas tak perlu lauk lain... :)

tarmizi said...

Nampak sedap..

admin said...

sangat bagus sekali postingannya saya suka, mampir ke chord gitar

Azya Mikayla said...

Yummyyyyyy

Bangga 87 said...

sangat bagus sekali postingannya saya suka, mampir ke
chord Gitar
Bahan Alami
Katalog Uang Kuno

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.