BEN ASHAARI

Saturday, November 28, 2015

MI HOON GORENG LOKIO

rsz_mhgl1
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Hari ni che mat bersarapan mi hoon goreng. Rasanya lama juga tak menggoreng mi hoon. Pagi tadi lepas subuh, che mat dah rendam mi kasi lembut. Kurang lebih jam 7.30, kita ke dapur dan mulakan proses seterusnya. Atas sebab2 tertentu che mat tak taruk udang atau sotong dalam mi hoon goreng. Digantikan dengan fishcake, daging ayam dan tauhu goreng. Teringat bonda che mat dulu, kalau dia goreng mi hoon, mesti taruk lokio sebab rasanya lebih manis dan wangi dari kucai, terutama bahagian bebawangnya. Sebab semalam che mat ada beli lokio, boleh lah masukkan dalam mi hoon goreng. Kalau anda suka, boleh tambah sedikit tauco, Nampak ada sambal tumis tu kan, sebabnya mi hoon che mat kurang pedas. Jadi kasi topup sikit dengan sambal tumis. Bagi anak2 yang nak mencuba goreng mi hoon, meh che mat kongsikan resipinya..

BAHAN - BAHANNYA :-)
250 gram mi hoon, rendam sampai lembut
1/2 cawan isi ayam yang dihiris memanjang*
1/4 camca teh serbuk lada sulah*(*disatukan dan perap sekejap)
1 keping fishcake, hiris nipis
1 keping tauhu, didadu kecil dan goreng
1 cekak sayur lokio, diasingkan bahagian bawang dan daunnya
2 genggam taugeh, dibersihkan, cuci dan toskan
3 - 4 camca besar cili kisar
1 camca besar sos cili
1 camca besar sos tomato
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang besar*
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan*(*dikisar halus)
1 biji bawang besar, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
Garam secukup rasa
1/2 cawan air

BAHAN - BAHAN LAIN :-)
Telur didadar nipis, gulung dan hiris
Hirisan cili merah, dihiris
Hirisan daun sup, dihiris
Hirisan timun
Bawang goreng
Limau kasturi, dibelah 2
Sambal tumis (optinal)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan 1/4 cawan minyak. Tumis hirisan bawang besar dan bawang putih hingga harum dan perang. Masukkan bahan2 kisar halus dan juga cili kisar. Kacau rata dan masak hingga naik minyak. Tambah cili sos dan tomato sos. Kacau rata dan masukkan isi ayam. Masak hingga isi ayam berubah warna.
  2. Tambah tauhu goreng, fishcake dan air. Kacau dan biar mendidih. Tambah bawang dari lokio tadi. Tambah garam secukup rasa dan masukkan mi hoon, kecilkan api dan gaul hingga semua rata dan sebati. Jika mi hoon masih keras, masukkan sedikit air dalam 1 - 2 camca besar.
  3. Masukkan daun lokio dan taugeh. Gaul hingga rata dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika semua ok (mi hoon dah lembut), boleh matikan api. Hidangkan dengan hirisan telur dadar, daun sup, bawang goreng, cili merah, hirisan timun, limau kasturi dan jika suka boleh tambah sambal tumis....Selamat mencuba!!

1 comment:

Ieta Mat Saad said...

Huish, terliur hamba melihat bihun kegemaran family ni. Macam tau² je hamba kepingin memasak bihun... Terima kasih Tuan Adnan berkongsi resepi yang sangat sedap ni.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.