BEN ASHAARI

Tuesday, October 13, 2015

RESIPI BUBUR AYAM RINGKAS.

rsz_cp
Assalammualaikum, salam Selasa. Dah masuk 3 hari che mat sakit gusi, dan hari ni kira agak parah juga, rasa panas kat dagu kiri, gusi merah dan berdenyut2. Malam tadi telan pain killer, baru dapat tidur. Sebab tak boleh nak makan benda2 keras, maka hari ni kita bikin bubur ayam. Resipi paling mudah dan takde undang2, semua main masukkan saja. Lauk2 sampingan pun tak payah nak meriah sangat, nanti susah nak makan. Tapi kalau anda nak tambah ikan bilis goreng, kacang tanah goreng, lobak asin dan lain2, itu terpulang. Che mat cuma taruk telur mata kerbau, hirisan daun bawang dan daging ayam yang dicarik. Lepas tu curah sedikit kicap Jalen. Tabur lada hitam kisar sebelum makan. Kalau anda demam, bubur ayam ini juga sesuai dihidangkan jika tak selera nak makan nasi. Che mat lebihkan halia agar bubur lebih wangi dan hangat. Bagi yang nak cuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 cawan beras super tempatan (atau boleh guna beras siam)
6 cawan air
1/2 cawan mix vege (jagung, kacang pis dan karot)
1 helai daun pandan
1 batang serai, diketuk*
1 bunjut sup tulang Adabi*
1 batang kecil kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
1 biji buah pelaga*
1.5 inci halia, hiris*
3 ulas bawang putih, diketuk*
1/2 kiub pati ayam (optional)*
1 keping dada ayam, potong dadu
Garam secukup rasa
1 camca teh lada hitam kisar
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
Isi ayam yang dicarik, untuk hiasan
Telur digoreng mata kerbau
Sedikit lada hitam kisar
Kicap lemak Jalen, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci beras, masukkan ke dalam periuk bersama air, daun pandan, bahan bertanda (*), dan sedikit garam (anggaran 1 camca teh), kacau dan masak dengan api sederhana hingga beras kembang.Masukkan isi ayam, mix vege dan juga lada hitam. Kacau rata dan terus memasak hingga menjadi bubur. Kacau sekali sekala dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  2. Cedok bubur ayam secukupnya ke dalam mangkuk sesuai. Tabur hirisan daun bawang, bawang goreng, isi ayam dan lada hitam. Hidangkan dengan telur mata kerbau dan kicap lemak Jalen, jika suka. Sedap dimakan panas atau suam...Selamat mencuba!!.


2 comments:

RATNA RAHIM said...

Salam che mat..

Bubur nasi ni kalau sesekali dapat makan..memang sedap..kalau tengah tak selera tu..selera mesti tiba2 naik

Gusi tu pergilah check..saya pun baru lepas operate gusi...bengkak sebab bernanah di dalam..kene xray baru tau..merasalah makan bubur seminggu..hehe semoga cepat sembuh che mat

Mrs Little Voice said...

ringkas tapi sedap tu....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.