BEN ASHAARI

Monday, August 17, 2015

SAMBAL LEMAK CENDAWAN KUKUR.

rsz_sambal_lemak_cendawan_kukur
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni che mat betul2 blurr tatau nak nak masak apa. Rasa nak hagul2 kepala kat pintu peti sejuk bila otak jadi buntu sambil mengadap isi peti sejuk. Nampak cendawan kukur yang che mat beli tu hari. Rasa2 macam nak bikin sambal lemak. Tapi kena oter, plan asal nak guna ikan bilis tamban (atau anda boleh juga guna ikan bilis biasa), tapi Bak tak boleh makan sebab gaot. Nasib baik ada stok ikan bilis kembong (anak ikan kembong yang dikeringkan). Satulah masalah muncul, resipi ni biasanya guna belacan, baru ada 'kick', tapi Bak tak boleh makan juga. Maka che mat gantikan dengan isi ikan tenggiri jeruk, guna dalam sebesar ibu jari sebagai ganti belacan. Menu ini menggunakan santan dalam 1 cawan. Jika anda suka pedas boleh masukkan cili padi. Che mat guna cili hijau dan tambah 3-4 biji cilipadi untuk dapat rasa pedas. Sedap dimakan bersama nasi panas atau bubur nasi. Untuk resipi anda boleh rujuk di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan cendawan kukur, direndam
100 gram ikan bilis kembong
8 biji cili hijau, hiris
5 biji cili padi, hiris
1 biji cili merah, hiris
Sebesar ibu jari ikan masin tenggiri jeruk, cincang halus (boleh ganti dengan belacan)
1 cawan pati santan
2 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, hiris halus
1 keping asam gelugor
2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cendawan dibersihkan, kemudian tos dan perah sedikit. Tumbuk sedikit cendawan tadi, jangan sampai hancur, cuma pecah2kan saja. Ikan bilis kembong direndam dalam air panas selama 15 minit, tos dan asingkan isi dan tulangnya. Cuci kembali dan toskan. Kemudian tumbuk sedikit  isi ikan bilis kembong tadi dan ketepikan.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak masak. Goreng ikan masin tenggiri jeruk hingga kekuningan. Kemudian masukkan hirisan bawang besar, bawang putih, cili hijau, cili padi dan cili merah. Gaul rata dan masak hingga layu.
  3. Tambah isi ikan bilis kembong tadi, kacau rata dan masukkan cendawan kukur. Tuang air dan masukkan asam gelugor. Masak hingga cendawan dan isi ikan bilis kembong lembut. Tuang santan dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak dengan api kecil hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.
CATATAN MAT GEBU :- Kalau anda guna belacan, larutkan belacan dengan sedikit air dan masukkan dalam kuali selepas bawang dan cili layu. Pastikan anda rasa dulu sebelum masukkan garam, kerana ikan masin tadi akan memberi rasa pada masakan (jika anda menggunakan ikan masin tenggiri jeruk)....


5 comments:

Norma NML said...

sedapnya...dah lama tak makan cendawan kukur

Kjee said...

Sini susah mau dapat ini cendawan. huhuhu

Elly Khalid said...

Kena pergi pasar baru dapat jumpa cendawan kukur ni...Elly duduk area Nilai, berdekatan dengan Pekan Salak Lama..so kalau pergi pasar Salak tu..mesti byk jual sayur2 kampong..

nnt laa..nk beli..pastu nk try resipi ni...

Anyway, jemput singgah blog Elly...
Salam perkenalan...

KERABU TERUNG BAKAR ~ RESIPI TURUN TEMURUN ARWAH ATOK

Wan Widget said...

http://ebookbisnesonline.com/

pertama kali dengar nama masakkan ni, kalau bab cendawan ni saya suka di mask tomyam dengan goreng jer

Amanda Suria said...

;ama x makan cendawan kukur..mana nak cari ni

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.