BEN ASHAARI

Friday, August 21, 2015

PUYUH GORENG REMPAH TANDORI

rsz_puyuh_goreng_rempah_tandoori
Assalammualaikum, salam semua. Entri hari ni bukan che mat masak tadi, tapi ini antara hidangan yang che mat bikin masa Ady Budika datang ke rumah Rabu lepas. Menu biasa2 saja, selain ayam masak lemak cili padi sama rebunng, daging black pepper dan sayur rampai, che mat gorengkan burung puyuh. Burung puyuh segar ini datang dari Pontian, pengusaha burung puyuh orang Melayu kita. Harga bergantung pada gred, macam che mat ni RM 30 untuk 10 ekor burung puyuh yang telah siap dibersihkan. Kalau nak beli yag siap diperap rempah pun ada. Resipi kali ni che mat saja masukkan rempah tandori. Anda boleh guna apa2 jenama rempah tandori di pasaran. Tapi kalau guna jenama Maggi, garam anda kena jaga sebab rempah dia memang dah ada garam. Macam che mat guna rempah dari Batu Pahat, tu pasal warna dia tak macam rempah tandori yang biasa anda lihat tu, kemerah-merahan. Tapi nak merah apa susah, boleh masukkan pewarna merah makanan atau guna serbuk cili, kalau tak nak pedas guna serbuk 'paprika'. Che mat perap burung ni sehari, tapi kalau nak cepat, perap 2 jam pun dah ok. Kalau ingin mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor burung puyuh
2 camca besar rata rempah tandori
1 camca teh gula
1 biji limau nipis, perah jusnya
Garam secukup rasa
Tepung kentang secukupnya (boleh guna tepung beras)

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
3 batang serai, hiris halus
4 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 1/2 camca besar ketumbar biji
1 camca teh jintan halus
1 camca teh jintan kasar
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Burung puyuh dicuci, kemudian gaul dengan 1 camca besar penuh tepung gandum dan perap 10 minit. Kemudian cuci bersih dan toskan. Dalam satu bekas, masukkan bahan2 kisar halus, rempah tandori, jus limau nipis, gula dan garam secukup rasa. Kacau hingga semua sebati.
  2. Gaulkan rempah tadi dengan burung puyuh yang telah dicuci dan ditoskan hingga betul2 rata. Simpan dalam bekas bertutup dan masukkan ke dalam peti sejuk. Perap sekurang2nya 2 jam atau semalaman untuk mendapat rasa yang lebuh sedap.
  3. Panaskan minyak untuk menggoreng. Ambik beberapa ekor burung puyuh (che mat tak goreng semua, cuma goreng untuk dimakan saja, dan che mat belah 2 setiap 1 ekor burung). Taburkan dengan tepung kentang dan gaul hingga rata.
  4. Goreng dalam minyak sederhana panas sehingga burung puyuh masak. Sebab burung puyuh saiz dia kecil, masa menggoreng tak perlu lama. Setiap bahagian memakan masa 5 - 6 minit dengan api sederhana. Angkat dan toskan. Hidangkan selagi panas..


5 comments:

Roziah Muhammad Nor said...

oh puyuh sedapnya di kau. kena buat nih.

Sunah Sakura said...

Sedap gilaaa tau!!! Kalah semua lauk lain! Hahahaha..mekasih pcmmm...

Scarlett O'Hara said...

Resipi ni belum sempat cuba tapi saya dah cuba resipi soto Cik Mat yang ya Allah !!!Lazatnya!!!Terima kasih Cik Mat.

aeinna Musa said...

Tampak sedap!

Siti Zawiyah Rahmat said...

Salam Cik Mat,
lepas ni boleh lah saya beli kat market.
Dah tau resepi apa nak dimasak. :)
Mesti sedap ni!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.