BEN ASHAARI

Wednesday, July 22, 2015

ASAM PEDAS - SELAMANYA..

rsz_asammm_pedas_kembong
Assalammualaikum, salam 6 Syawal. Sujud syukur atas kurniaan Ilahi, diberi che mat berusia lagi walaupun hampir seminggu tidak mengemas kini entri blog. Kebatasan masa membuatkan che mat tak de masa nak ambik gambar dan bila takde gambar, maka tiadalah entri. Sejak dari pertama Syawal hingga semalam, tetamu bertali arus datang ke rumah che mat, hingga ke malam hari. Penat tu tak yah cakaplah, kan kita sorang2 yang uruskan, tu nasib baik ada anak buah che mat yang lelaki membantu, tak sikit banyak lega lah juga. Bercerita pasal Syawal ke 6 ini, rasanya tekak dah tak boleh masuk menu2 kari dan berempah. Maka tadi che mat beli ikan kembong dan ku masak asam pedas campur sawi jeruk...ehemm, sedap okeh, berselera makan...Ni kira menu yang selama2nya menjadi kegemaran tanpa jemu, nak2 kita ni kan orang Johor, tak gitu. 

rsz_hh
Sebelum che mat tulis resipi, nak ucap terima kasih pada Kak Nani Rostam sekeluarga yang sudi datang ke pondok che mat pada hari raya ke 3 tu hari. Turut hadir sama anak dan menantu kak nani, Hanis Zalikha dan Hairul Azreen...terima kasih yea..ehemmm.. Ok, jom kita masak asam pedas...jommmm!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 - 6 ekor ikan kembong saiz sederhana
4 kelopak sawi jeruk
2 batang serai, diketuk
1 kuntum bunga kantan,belah 2
1/2 camca besar pes asam jawa
1 kiub pati ikan bilis (optional)
1 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
2 senduk nasi penuh cili kisar
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan kembong disiang, cuci bersih dan biarkan sekor2, tak perlu dikerat. Sawi jeruk dipotong pada saiz kecil, cuci dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/4 cawan minyak dalam periuk, tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan serbuk kunyit, Kacau rata dan masak hingga wangi. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa,
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 1 liter). Masukkan kiub ikan bilis (jika guna), bunga kantan dan biar mendidih. Masukkan sawi jeruk (toskan terlebih dahulu). Kacau rata dan tambah ikan, biar mendidih.
  4. Tambah lada hitam, garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Sedap dimakan selagi hangat....Selamat mencuba!!


6 comments:

aeinna Musa said...

done follow your blog.

asam pedas my feveret!

Amanda Suria said...

Dah raya ke 6 ni jom la masak lauk yang lari skit dari menu raya..hehehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

raya2 dapat asam pedas... syurgaaaa!!

saye niza said...

sy balik Muar Johor beli paste asam pedas hj senan hihihi.

Azlinda Azman said...

kek nis!! ;)

Lydia Mahmod said...

Orang johor dan Asam pedas, berpisah tiada...hehehehe...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.