ASAM REBUS NENAS IKAN SEPAT MASIN..

rsz_nenas_asam_rebus
Assalammualaikum, salam Ahad. Hari ni che mat masak asam rebus nenas ikan sepat masin. Ini menu untuk Bak, kali ni betul2 asam rebus, sebab tak de guna minyak bagai, kalau ada selalu che mat akan tulis asam rebus 'tumis'. Plan asal nak guna ikan selar, tapi Bak suruh taruk ikan masin sepat. Che mat guna sebiji nenas madu saiz kecil. Ada sedikit kelainan asam rebus kali ini, che mat guna cili merah hidup sebiji saja, kemudian ditambah cili kisar dalam 1 camca besar penuh. Kalau suka pedas anda boleh tambah cili atau cili merah diganti dengan cili padi merah. Menu ini boleh dikatakan dalam kategori makanan sehat. Ada sambal belacan, telur dadar. ikan goreng dan sedikit ulam, sudah ngam sangat. Macam mana nak masak?....ok, jomm kita lihat resipi...

rsz_nenas_asam_rebus1

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji nenas madu saiz kecil
2 ekor ikan sepat masin
1 camca besar penuh cili kisar
1 keping asam gelugor
1 kiub pati ikan bilis (Maggi)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Nenas dikupas, belah 4 buang empulur dan hiris sederhana tebal. Ikan masin sepat dibersihkan, kemudian kerat dua setiap satu (ikan sepat masin che mat guna saiz besar) dan rendam. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus, cili kisar dan asam gelugor ke dalam periuk. Tuang air secukupnya (anggaran 1.2 liter). Kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan nenas dan kiub pati ikan bilis, jika guna. 
  3. Tambah daun kunyit, ikan sepat masin (ditoskan), garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak sekejap hingga nenas lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain....Selamat mencuba!

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.