BEN ASHAARI

Tuesday, February 10, 2015

UBI REBUS GORENG...

rsz_ubi_rebus_goreng1
Salam semua, huhu, che mat sakit gusi, hadoi payah nak mengunyah, gigi ok, tak sakit, tapi gusi bengkak sikit. Tapi masa che mat tulis entri ni dah ok sikit, tak denyut2 dah cuma ada rasa sengal2 aje. Tapi kan, tak padan dengan sakit gusi, petang tadi boleh che mat goreng ubi dan bikin sambal tumis. Ubi tu rebus pagi tadi dan masa rebus tu, masukkan 3 ulas bawang putih, untuk dapat rasa ke bawangan dan aroma. Tapi tu optional, kalau tak suka tak payah letak. Kalau nak goreng terus boleh, tapi keras dan che mat pun tak boleh nak melanyak ubi goreng kalau ia keras, gusi sakit!. Bila dah direbus, kemudian digoreng, ubi akan jadi lebih lembut, lemak dan senang dimakan. Lawannya dah tentulah sambal tumis ikan bilis. Resipi sambal tumis ikan bilis tu kerap dah che mat letak, cuma kali ni che mat rendam sekejap ikan bilis tu dalam air panas supaya lebih lembut, faham2 aje lah yang nak makan siapa, yea dak. Tu saja lah nak cerita...jom kita lihat resipi

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ubi kayu 
2 camca besar penuh garam
3 ulas bawang putih, cuci dan diketuk (tak perlu buang kulit)
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN SAMBAL TUMIS :-)
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap
3 senduk nasi penuh cili kisar
1 biji bawang besar, hiris kasar
1/2 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK UBI REBUS:- Kupas ubi, cuci dan kerat2 pada saiz sederhana. Masukkan ke dalam periuk bersama2 bawang putih, garam dan tuang air hingga ubi tenggelam. Rebus hingga ubi empuk (bila kelihatan ubi kembang dan pecah2 sedikit). Toskan airnya dan tenggekkan periuk berisi ubi rebus atas dapur dan hidupkan api, biar baki air rebusan kering (jangan tinggalkan dapur anda..nanti ubi rebus hangus!!). Tutup api dan biar ubi sejuk.
  2. UNTUK SAMBAL TUMIS:- Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, Masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa dan sedikit air (anggaran 1/4 cawan air), kacau rata dan masak sekejap. Masukkan ikan bilis (tos dan perah) dan bawang besar hiris. Gaul dan masak hingga bawang lembut. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Masak hingga sambal pekat dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK UBI REBUS GORENG :- Ubi rebus yang telah sejuk dibelah pada saiz sederhana (kurang lebih sebesar jari telunjuk), buat hingga siap. Kemudian goreng terendam ubi rebus tadi dalam minyak panas hingga kuning keemasan, guna api sederhana besar. Balik2kan agar ubi masak sekata. Angkat, toskan minyaknya dan letak atas paper towel agar minyak terserap. Hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis dan jangan lupa kopi O....Selamat mencuba!!


5 comments:

azimah mohd zainuddin said...

Sedapnya ubi rebus makan waktu petang-petang

http://www.kakyongcun.com

✿ Ina Ainaa ✿ said...

Nak try buat lah nanti. Suka makan ubi ubi ni. Bila tengok ni, terus mengidam nak makan ubi. Sedapnyaaa.

Anira Abdul said...

Makan ni petang2 mmg best...lagi2 klu tgh hujan...makan panas2. mmg best!

Maria Hasun said...

X pernah makan ubi rebus goreng. .

Nadia Johari said...

ubi makan petang-oetang sedpnyaa

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.