BEN ASHAARI

Tuesday, February 10, 2015

DAGING KICAP HALIA...

rsz_daging_haliaa
Assalammualaikum, salam Selasa. Masak simple saja hari ni dan ini antara yang che mat masak selain singgang serani dan bubur nasi sup ayam. Sebenarnya sekarang ni tak boleh dah nak makan daging lembu sangat, sebab ada yang tekanan darah tak stabil dan gaot (che mat sendiri tengah sakit gusi nih...huhu...denyut2 okeh..,grrrr). Tapi che mat masak lah juga sebab daging ni dah lama tersimpan dalam freeze, daging raya Qurban tahun lepas. Adalah kurang lebih dalam 600 gram. Jadi che mat masak halia, tapi tambah sos lada hitam dan kicap pekat. Kalau dah nama masak halia, memang halia kena taruk lebih sikit. Biar angin dalam badan semua kena tendang keluar. Tambah pulak ada lada hitam dan bawang putih, hmmm, faham2 aje lah kan. Kalau anda tak makan daging lembu, boleh ganti dengan ayam. Resipi mudah, dan ada dua pilihan, samada nak guna daging batang pinang atau daging biasa. Kalau daging batang pinang, mudah dimasak dan cepat. Kalau daging biasa kenalah anda rebus sampai empuk. Tapi che mat sarankan guna daging batang pinang...mahal sikit takpe, sekali2 betul tak...Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan*
1 inci halia, ditumbuk halus*
2 ulas bawang putih, tumbuk halus*
1 camca besar sos tiram*(*disatukan, gaul rata dan perap 1 jam)
1 inci halia, hiris nipis
2 ulas bawang putih, hiris nipis
2 camca besar sos lada hitam
1 camca besar kicap pekat JALEN
2 camca besar kicap lemak manis JALEN
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
Sedikit hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali. Tumis bawang putih dan halia hiris hingga harum, masukkan daging yang diperap, kacau rata dan masak hingga berubah warna. Tambah sos tiram, kicap pekat dan kicap lemak manis. Tuang sedikit air dan kacau rata.
  2. Masak hingga daging lembut. Masukkan bawang besar dan masak hingga bawang layu. Rasa jika kurang masin anda boleh tambah sedikit garam atau kicap masin JALEN. Masak hingga pekat (atau boleh dibiarkan berkuah, ini tepulang pada anda). Matikan api dan tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan.

5 comments:

careno said...

stress la tgk gmbr2 gini... grrr....

kehidupan sihat said...

kalau menghadap lauk ni je dah boleh dok diam2 makan kat meja..

bertambah2 ..huhu

Eny Abdullah said...

tengok gambar daging selambak ni perghhhh!!

Maria Hasun said...

halia.. erkk x nk tp daging tu maria nak

Nadia Johari said...

daging pun kene masak betul klau tak keras nanti

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.