BEN ASHAARI

Tuesday, February 24, 2015

BUBUR AYAM 'BUKAN' ALA MAC D...

rsz_ciken_bubur

Assalammualaikum, salam Selasa. Sekarang ni cuaca dah mula panas dan kering. Jadi che mat elakkan makan yang terlampau pedas, tapi bukan tak pedas langsungm dah tekak melayu ni kalau tak pedas mana ngam, tawar hebey aje jadinya. Hari ni kita masak bubur ayam dan ia satu hidangan ringkas dan sesuai kalau anda tak sihat badan. Bila sebut bubur ayam, ada yang kata 'bubur ayam style Mac D ke?...Kali ni takde der Mac D, tapi style che mat gebu. Bubur ayam satu hidangan yang amat mudah dibuat dan cara anda nak menyajikannya, boleh ikut kreativiti anda. Che mat elakkan bubur ditabur ikan bilis goreng kerana ini kan bubur ayam, kalau bubur makanan laut tu boleh lah guna ikan bilis goreng. Tapi tak salah anda nak letak...

rsz_ciken_bubur1

Selalunya beras wangi atau beras siam sesuai dibuat bubur kerana kandungan kanjinya agak tinggi. Tapi kan, beras Nasional tu pun sedap dibikin bubur, cuma anda perlu cuci banyak kali kerana banyak bendasing dalam nya. Kali ni che mat guna periuk tanah bersaiz comel, che mat masukkan bubur yang telah siap, panaskan dengan api kecil, bila nampak mendidik aje, pecahkan telur dan jangan dikacau, biar telur masak dengan sendiri. Anda boleh makan dengan kicap jika suka. Ok, kalau nak mencuba bubur ayam 'bukan' ala Mac D ini, che mat kongsikan resipinya dibawah ini....Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan beras (che mat guna beras cap rambutan)
2 liter air
1 helai daun pandan, disimpul
1 cawan mix vege (karot, jagung, kacang pis)
1 cawan kacang merah yang telah siap direbus (atau guna yang dalam tin)
1 batang serai, diketuk
1 inci halia, hiris nipis
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji bawang holland, didadu kecil
1 kuib pati ayam MAGGI (optional)
1 camca teh lada sulah
1/2 camca teh minyak bijan
2 camca besar minyak masak
1 keping dada ayam (sebesar tapak tangan dewasa), hiris nipis, cuci dan toskan
Garam secukup rasa
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
Kacang tanah goreng, untuk hiasan
Sedikit serbuk lada hitam atau lada sulah
Telur ayam...

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Cuci beras dan toskan. Panaskan minyak dan minyak bijan. Tumis bawang besar, bawang putih, serai dan halia hingga harum. Masukkan ayam dan serbuk lada sulah, kacau rata dan masak hingga ayam berubah warna. Masukkan beras, kacau dan masak sekejap.
  2. Tuang air, masukkan daun pandan dan kiub pati ayam (jika guna). Biar mendidih dan beras kembang. Masukkan mix vege dan kacang merah. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga beras menjadi bubur (moi), kalau suka bubur cair, boleh tambah sedikit air panas. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi dan matikan api.
  3. UNTUK HIDANGAN :- Cedok bubur dalam periuk tanah saiz kecil. Masak dengan api kecil hingga bubur mendidih. Pecahlan sebiji telur dan biar telur masak (jangan dikacau). Matikan api. Tabur hirisan daun bawang, bawang goreng, kacang tanah goreng dan sedikit lada hitam kisar. Boleh hidangkan..... Selamat mencuba!.

7 comments:

Eny Abdullah said...

bubur nasi ni mmg feveret! saya pula selalu buat bubur daging.. daging tu perap dulu dan goreng sekejap. resepi ada di blog...

NFH said...

Saya suka makanan sihat.

Jemput ke blog saya.

noorfaizahashim.com

FARAH deeb said...

Whoaaa bile masak dalam claypot tu nampak sedap plak. Kalau saya masak dalam piuk biasa tak rasa pun nak makan! Kihkih... Jemput Singgah: D.A: Kambing Bakar & Salad siap dalam 15 min jek!

Iffah Ishak said...

dap nyer! :P

Siti Zalipah said...

Ermm..sedapnya lagi2x kalau masak dlm claypot.

Entri terbaru: Free SmartPhone dengan BIG Points

Azney Shamsuddin said...

terus rasa lapar hihihi

CAESAR SHOP said...


Thank you for sharing in this article
I can learn a lot and could also be a reference
I hope to read the next your article updates

[-] Vimax Asli
[-] Pembesar Penis
[-] Agen Vimax Asli

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.