BEN ASHAARI

Wednesday, January 21, 2015

NEOPOLITAN BLUBERRY SWISSROLL

rsz_neopolitin_swiss_roll1

Salam semua, lama juga tak buat kek. Sejak2 ni harga barang baking makin naik, huhu. Macam che mat tak pelah, kawan2 lain yang menjalankan perniagaan kek dan sebagainya, terasa juga. Bila harga minyak turun, barang2 dok macam tu juga, kalau harga minyak naik, harga bukan main cepat naiknya. Pelanggan pulak ada tu nak yang terbaik dan sedap. Tapi harga nak murah, pening gak kadang2. Tak bercadang nak buat kek hari ini. Tadi masa kemas2 freezer, che mat jumpa blueberry yang che mat bekukan. Tu saja cara nak simpan blueberry agar tahan lebih lama dan bila nak guna, stok tetap ada. Blueberry ni pun bukan kerap ada jual, kadang2 aje, dah lah tu harga, mak datuk, cekik darah, mahal, tapi dah nak guna beli saja lah. Cuma kalau beli tu ada masa baki2 dia sampai kecut dalam peti sejuk. Tu pasal che mat bekukan dalam freezer. Walaupun  tak seelok yang segar, tapi masih boleh digunakan untuk kek atau muffin...

rsz_neopolitan_swissroll2

Seperti biasa, untuk kek ini, che mat guna tepung optima atau ada yang panggil tepung sponge mix. Cuma perlu tambah telur, susu dan mentega cair atau minyak masak. Anda boleh beli dikedai2 menjual bahan2 baking. Bagi yang tak punya banyak masa dan nak bikin kek cepat, anda boleh simpan tepung optima di rumah (simpan dalam peti sejuka yea untuk tahan lebih lama). Anda boleh tambah apa2 perisa yang anda suka. Macam che mat buat neopolitan, che mat guna stoberi elmuco untuk warna merah, pandan untuk hijau dan coklat emulco + perisa mocha untuk warna coklat. Cara nak mencorak tu ikut kreativiti anda. Che mat cuma tompok2kan aje ikut turutan warna hingga siap, dan lepas tu lorek dengan chopstick beberapa kali. Ok...jomm kita lihat resipi dan cara2 membuatnya....

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram tepung optima @ tepung sponge mix
3 biji telur gred A
40 gram mentega, dicairkan, biar sejuk
50 ml susu segar
1 camca teh coklat emulco
1/2 camca teh perisa mocha
1 camca teh stoberi emulco
1 camca teh pandan paste
2/3 cawan non-dairy whipping cream
1/4 cawan buah blueberry segar

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran (12 x 12 x 1) inci dengan mentega dan alas dengan kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan. Dalam mangkuk adunan, masukkan tepung optima, susu dan telur. Kacau rata, kemudian putar dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat, kurang lebih 8 - 10 minit.
  2. Tuang mentega cair, dan gaul dengan spatula hingga rata dan sebati. Bagikan kepada 3 bahagian sama rata. Satu dimasukkan coklat emulco dan perisa mocha, gaul rata. Satu lagi dimasukkan stoberi emulco dan gaul rata dan lagi satu dimasukkan pes pandan, gaul rata.
  3. Sudukan setiap adunan secara berturutan dalam tin yang disediakan tadi. Kemudian lorekkan beberapa kali menggunakan chopstik. Bakar 20 - 25 minit pada rak tengah oven hingga masak. Keluarkan dari oven dan terbalikkan atas jaringan dan buang kertas minyak. Biar sejuk sekejap.
  4. Sementara itu putar non-dairy whipping cream hingga kentanl, ketepikan. Ambil sekeping kertas minyak yang bersih, bentangkan pada meja kerja. Perlahan2 alihkan kek tadi atas kertas minyak. Pastikan bahagian permukaan kek berada di atas. Sapukan krim rata2, kemudian tabur buah blueberry tadi atasnya dan gulung kek perlahan2 hingga ke hujungnya. Ketatkan gulungan dan simpan dalam peti sejuk 1 - 2 jam sebelum anda potong. Boleh hidangkan..

4 comments:

dyanzakhi said...

melawat sini.. wah, boleh cuba ni.. :))

Putera Zach said...

best ni.... leceh tak nak buatnya? sebab nampak berwarna-warna..

Eny Abdullah said...

CHe Mat kuzz... tolong pos 3 keping heehee!!

Iris Kitchen said...

Nampak sedap.. nant dah cuba sy post kat blog and link to che mat.. tq for recipe :) jemput singgah ke blog http://iriskitchen.blogspot.com/2015/01/cheezy-murtabak-terbaik.html

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.