BEN ASHAARI

Tuesday, November 25, 2014

TELUR SOTONG TUMIS SAMA LOKIO..

rsz_telur_sotong_lokio
Salam semua, menu kali ini che mat masak telur sotong...errr telur sotong?..macam aneh aje, mana nak dapat telur sotong tu, berapa kilo nak kena beli sotong baru dapat?..Mula2 che mat pun fikir macam tu juga. Bukan tak pernah jumpa telur sotong tapi tak banyak selain saiz yang kecil, bukan semua sotong kita beli ada telur. Memang che mat ada stok telur sotong kat rumah dan hari ni kita mulakan operasi memasak telur sotong. Sedap ke atau sebaliknya, kalau dah masak jadi macam mana?..susah ke nak dapat?..semua soalan itu bermain difikiran setiap orang yang mendengar nama telur sotong. Dan satu lagi, telur sotong ni sedap masak apa?..haaa yang tu pun che mat dok fikir gak, sebab pertama kali masak, kita cuba yang mudah dan simple dulu yea..

rsz_telur_sotong_lokio1
Che mat goreng telur sotong tadi dengan lokio...err apa tu lokio?..Lokio sejenis pokok bebawang dan daunnya panjang seperti daun bawang tapi lebih kecil dan bulat, rasa seakan2 kucai, tapi kucai daunnya leper. Untuk lokio kita lebihkan pada isinya yang manis dan wangi. Kalau tak dapat nak bayangkan, che mat share gambarnya di sini. Selalunya che mat akan tumis sama udang atau pun cencalok, tapi kali ni kita guna telur sotong pulak. Menu ini sedikit kering dan telur sotong agak menyerap air dan satu lagi anda jangan masak terlalu lama. Sebab saiznya agak besar, che mat potong pada beberapa bahagain...Mana nak dapatkan telur sotong ni?...Boleh rujuk entri yang ini. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram telur sotong (kurang lebih)
1 camca teh serbuk kunyit
1 cekak lokio
2 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram
Sos ikan secukup rasa
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Letak telur sotong dalam tapis, dan lalukan bawah air paip, toskan. Potong pada saiz sederhana dan gaul dengan serbuk kuyit dan sedikit garam (gaul dengan sudu). Lokio dicuci dan toskan. Asingkan bawang dan daunnya. Buang akar pada bawangnya.  Daunnya dipotong kecil. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar). Tumis bawang besar, bawang putih, cili hijau dan cili merah hingga layu. Masukkan sos tiram, kacau rata dan masukkan telur sotong, kacau rata dan tuang sedikit air (anggaran 1/3 cawan). Biar mendidih.
  3. Tambah bawang lokio, kacau rata dan bila bawang lokio lembut, masukkan daunnya, kacau dan tambah sos ikan secukup rasa. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi, sambal belacan dan ikan goreng.

1 comment:

Eny Abdullah said...

Kalau tukar pakai sotong pun boleh jugak kan... Hehehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.