BEN ASHAARI

Wednesday, November 12, 2014

JUS KEDONDONG ASAM BOI

rsz_jus_ambra

Assalammualaikum, salam Rabu. Hari ni che mat mengidam..haha, releks, bukan ngidam sebab ngandung yea, tapi ngidam tekak. Pagi tadi masak melilau kat depan rumah, che mat perasan buah amra @ buah kedondong lebat berbuah dan ada yang nampak perang2. Kalau tu hari dah bikin jeruk, kali ni nak test buat jus kedondong pulak. Sebenarnya resipi nak bikin jus kedondong ni melambak ada di internet, anda boleh pilih saja. Guna asam boi atau asam kecut jenis putih dan tak perlu banyak sangat. Satu lagi anda boleh adjust tahap kemanisannya mengikut selera anda, seelok2nya kita rasa dahulu dan tambah gula kemudian. Asam boi itu sendiri dah masin2 manis. 

rsz_jus_ambra1

Che mat guna 12 biji kedondong bersaiz sebesar telur gred A. Kulit dia che mat tak buang, tapi anda perlu cuci dan berus hingga ia bersih dari segala kekotoran. Ada yang che mat baca, mereka tak tapis lepas kisar, terus ajer tuang dalam gelas. Tapi che mat tapis dan buang hampasnya. Untuk menambah 'kick', masukkan sedikit jus limau kasturi sebelum dihidangkan. Sedap digandingkan bersama makanan2 berempah atau nasi2 berperisa seperti nasi beriani atau nasi minyak. Ini kerana jus kedonodng rasanya segar dan bila kita minum, ia boleh mengurangkan rasa muak makanan berempah atau bersantan. Satu lagi kalau nak lebih thrill, anda jadikan jus ini aiskrim Malaysia, dan letakkan sebiji asam boi dalam setiap batang ais krim...hmmm, terliur terus...nak resipi?.. Boleh takde masalah, tapi sebelum tu sudi2kan lah singgah di sini dulu...Terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
12 biji buah kedondong
10 biji asam boi jenis putih
4 biji limau kasturi, perah jusnya
3 liter air mineral (atau air masak), kurang lebih
Gula secukup rasa
Ais kiub secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Rebus 5 biji asam boi dengan 1 liter air dan 2 camca besar gula pasir hingga gula larut. Sejukkan. Sementara itu cuci buah kedondong hingga bersih (sental kulit buah dengan berus hingga kelihatan hijau). Potong kecil isi buah dan buang bijinya. Ketepikan.
  2. Kikis isi asam boi yang telah direbus tadi, buang bijinya. Air rebusan digunakan untuk mengisar buah kedondong dan tapis dalam jug. Tambah baki air mineral tadi, kacau dan rasa, jika kurang manis bole tambah gula.
  3. Masukkan jus limau kasturi dan baki 5 biji asam boi. Kacau dan biarkan sekejap. Tambah ais kiub secukupnya dan boleh hidangkan. Sedap diminum sejuk.

17 comments:

Eny Abdullah said...

meleleh leleh dah ni drooling habis tengok gambar cik mat......
Jom lawat blog saya di http://enyyusnizar.blogspot.com/

Allene said...

time panas macam ni, dapat minum sedap sangat ni.

Sis Lin said...

Aku tak perasan pulak pokok kedondong ko..belakang uma ke ? esok buah rambutan banyak, buat jeruk rambutan,ermmm sedspnyaaaaa simpan peti ais sejuk2 makan kann..

Matt...td aku naik angin, lepas tgk jus ko ni, sejuk dah angin aku huhuhu

Sara Liyana said...

sy suka sgt minum jus kedondong asam boiii

azimah mohd zainuddin said...

Saya memang suka minum jus kedondong asam boi ni. Tak puas kalau segelas

http://www.lovehutladyvitamin.com

kerusiburok said...

wlupun sini tengah hujan, bila tgk gambar air kedondong ni, omaiiii mengidam.

Kakzakie said...

Itulah org sibuk buat jeruk-jeruk asam boi tengok dah CM buat jus kedondong asam boi - kellas lagi.. kalau kakak dpt segelas pun jadilah - alahai bestnya:)

Hamidi SP said...

Cicah kicap dengan lada pun sedap..

Gee® said...

YaAllah... terlior

AMIIZAA said...

sedapnyaaaaa....:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduiii... ngencesss akak tgk jus kedondong ni che mat.... ini jus wajib order kalau mkan kat restoren murni... mmg power dia punya jus.. pior org kata.. hmmm... leleh dah akak chemat oii... hehehe..

Eraz Fadli said...

Alahai... Sejuk tekak je nampak.. Mesti sedap!!!

Faha Wan said...

Sedapnya...kecur air liur..mana nk cari buah kedondong ni..lama xjmp..nampak gaya kne round pasar ni..anyway thnx sbb bg resepi menarik ni..

Myfreshvita.com

Mama Kembar 3 said...

mmg terliur tgk niiiii

Izzah said...

Mmg sdp jus ni..pnh try :)
jom singgah bog sya..TQ

http://rambut-kugugur.blogspot.com/

Izzah said...

Mmg sdp jus ni..pnh try :)
jom singgah bog sya..TQ

http://rambut-kugugur.blogspot.com/

Ieta Mat Saad said...

Mak aih. Sedapnya.... Hebatnya Tuan... entri ni duduk di 1st.page google tu...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.