BEN ASHAARI

Thursday, September 11, 2014

GULAI KETAM SAMA REBUNG MADU...

rsz_gulaii_ketam
Assalammualaikum, salam Khamis semua. Hari ni che mat masak gulai ketam sama rebung madu. Cuaca lembab dan hujan2 macam sekarang ni menggalakkan pokok buluh madu mengeluarkan rebung, tu yang ada saja stok rebung kat rumah. Ketam pulak che mat beli tu hari, dalam 5 ekor dan saiz sederhana. Bila masak ketam, che mat selalu ikut selera orang lain yang nak makan. Macam Bak memang suka masak gulai atau masak lemak macam ni. Dari semalam masa bercerita2 pasal ketam, Bak kata masak lemak campur rebung. Jadi tak de dah nko nak tukar resipi. Teringin gak nak masak kari sama nenas, tapi lain kali lah kan..Utamakan orang tua kita dulu, betul tak?...

rsz_gulaii_ketam1
Ada juga yang tanya che mat, kenapa selalu, kalau masak lemak, che mat selalu asingkan santan pekat dengan santan cair. Tak boleh ke leburkan sekali harung?...Di Johor, biasanya kami kalau masak lemak, memang style macam tu, letak santan cair dulu dan santan pekat kemudian. Sebab, bila anda tuang santan pekat kemudian, masak lemak atau gulai anda akan kelihatan pekat dan lebih menarik. Dan bila dah tuang santan pekat, kena masak dengan api kecil hingga mendidih. Perlu dikacau sentiasa untuk elakkan pecah santan (santan jadi berketul2 atas permukaan kuah)....Kalau mana yang tak pernah cuba, boleh test nanti yea..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 ekor ketam saiz sederhana (kurang lebih 800 gram)
400 gram rebung madu
2 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 kiub pati ikan bilis (optional)
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA

  1. Ketam dibersihkan, ketuk2 sedikit penyepit ketam agar mudah untuk mengeluarkan isinya bila masak nanti. Cuci bersih dan toskan. Rebung madu dihiris nipis. Celur dalam air mendidih yang dicampur sedikit garam hingga rebung lembut sedikit. Toskan.
  2. Masukkan ketam dan rebung ke dalam periuk bersama serai titik dan asam gelugor. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair, kacau perlahan dan biar mendidih. Masukkan daun kunyit dan kiub ikan bilis (jika guna). 
  3. Tuang santan pekat, kacau perlahan dan masak sampai mendidih dan rebung lembut dengan api kecil. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan sambal belacan..

5 comments:

+kasih+ said...

Ya Allah.. sedapnya.. ketam tu betol2 menggamit jiwa.. hohoho..

Cik Aann said...

okey kali ni terliur ketam je.. rebung tu tak..sebab xsuke rebung..kikikik

Mealshakes: Boleh atasi anak diabetes tahap 1

musa nora said...

sedapnya rebung tu...

Mia Kassim said...

Samalah dengan petua yg mak saya turunkan. Masak lemak selalu asingkan santan cair dan santan pekat. Rasa dia lebih sedap :)

Aishah Ahmad said...

Sedapnya ketam.masa kecik2 dulu mak selalu ketukkan ketam dgn lesung batu atas papan chopper..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.