SUP SAYUR MEWAH...

rsz_soup_sayur
Salam semua, entri tersimple dari che mat. Dan ini memang bess makan sama nasi, sambal tumis petai dan ikan goreng. Sup sayur yang mudah tapi agak mewah...sebab apa?..sebab ada udang besar...ehemm, tapi takde lah banyak, hanya sebagai perencah, che mat taruk 5 ekor udang. Untuk sup sayur ni che mat guna sawi bok choy atau sawi jepun dalam 6 pokok. Selain tu, masukkan juga tauhu dan bebola lobster jenama 'MUSHROOM". Sedap makan panas, dan untuk hangat lagi, ku campakkan 10 biji cili padi yang dibelah. Serius memang bess dihirup2. Kalau anda nak ganti cili padi dengan serbuk lada sulah atau lada hitam pun boleh. Kali ni che mat tak nak tabur hirisan daun bawang ke, daun sup ke atau bawang goreng, nak sup yang plain saja. Satu tips nak dapat kuah sup yang terang tanpa keladak, lepas anda letak udang dan kuah mendidih. Cedok keluar buih2 halus yang terbit dipermukaa kuah. In sha Allah, kuah sup anda jadi cantik....Resipi senang sangat...campak2 aje...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 pokok sawi bok choy
5 ekor udang bersaiz besar, dibersihkan
5 biji bebola lobster jenama 'MUSHROOM'
2 keping tauhu, potong 6 setiap 1 keping
10 biji cili padi, dibelah sedikit
1/2 kiub pati ikan bilis (optional)
1 biji bawang besar, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
Garam secukup rasa
Air secukupnya 

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, cuci dan toskan. Cuci sawi bok choy, potong berasingan batang dan daunnya. Panaskan 2 camca besar minyak masak dalam periuk. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan udang dan masak sekejap.
  2. Tuang air secukupnya (anggaran 800 ml), masukkan kiub ikan bilis, bebola lobster, kacau dan biar mendidih. Tambah tauhu, masak sekejap. Cedok keluar buih2 halus yang timbul dipermukaan kuah, untuk mendapatkan kuah yang jernih. 
  3. Tambah batang sawi dan cili padi, bila batang sawi lembut, masukkan daunnya. Perasakan dengan garam secukup rasa. Dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau boleh dimakan begitu sahaja..

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.