BEN ASHAARI

Friday, August 29, 2014

ASAM PEDAS AYAM DAUN KESOM...

rsz_asam_ayam_kesom
Assalammualaikum, salam Jumaat. Hari ni che mat laksanakan idaman tekak ku yang mengidam asam pedas ayam daun kesom sejak semalam lagi. Resipi macam ni kebiasaannya orang Johor yang masak. Kalau di Melaka ada asam pedas daging atau tetel, di Johor ada asam pedas ayam. Kebiasaannya ayam pencen atau ayam tua menjadi pilihan. Kalau nak lebih sedap, boleh guna ayam kampung. Tapi tak salah kalau anda guna ayam daging. Kali ni asam pedas ayam che mat cuma masukkan tomato sahaja. Entah kenapa tiba2 tak nak asam pedas yang terlalu meriah, nak yang simple. Di Johor, ada juga yang panggil masakan macam ni sebagau 'gulai'. Daun kesom paling utaman dalam resipi ini, selain bunga kantan (che mat takde stok bunga kantan, jadi tak letak. Yang ni optional, tak letak pun takpe). Sebab che mat guna ayam tua, maka ku masak dalam periuk tekanan. Tapi dalam resipi nanti che mat tulis masak cara biasa...

rsz_asam_ayam_kesom1
Bila memasak, pekara asas yang paling utama mesti ada rasa pedas, masam, masin dan manis. Tapi perlu seimbang, masin tu bukan lah masin terlampau, begitu juga manis, setakat 'rasa' saja bukan manis macam pengat. Contohnya asam pedas, mesti terasa asamnya, begitu juga rasa pedas. Setidak2nya menu kita sesuai dengan namanya. Apa2 pun ini semua bergantung pada citarasa anda dan kena ambik kira juga mereka2 yang makan masakan kita samada suka pedas atau sebaliknya. Sebelum che mat tuliskan resipi, tertarik dengan satu entri perihal 'surirumah'...di sini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam tua (atau ayam kampung)
2 batang serai, diketuk
1 cekak daun kesom, cuci dan toskan
2 biji tomato, belah 4 setiap 1
2 senduk nasi cili kisar
1 kiub pati ayam (optional)
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1 camca besar pes asam jawa*
1/2 cawan air*(*dibancuh hingga sebati)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
15 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
2 biji cili merah
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah kecil, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 camca teh halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong ikut suka, cuci dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/2 cawan, memng banyak sikit, tapi anda boleh keluarkan kemudian bila rempah2 dah garing). Masukkan serai dan masak hingga harum, masukkan bahan2 tumis dan masak hingga bawang garing. Tambah bahan2 kisar halus, masak hingga wangi. Masukkan cili kisar dan kacau. Masak dengan api kecil hingga cili garing, kacau selalu.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Masukkan daun kesom, gaul rata dan tuang air secukupnya (sebab ayam tua, anda kena tuang air hingga ayam tenggelam). Masak hingga ayam empuk (tambah air panas jika kuah kering dan ayam belom empuk). Tambah kiub pati ayam (jika guna), lada hitam dan asam jawa. Kacau rata.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar mendidih perlahan dan masukkan tomato, masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..
CATATAN MAT GEBU :- Kalau anda guna periuk tekanan atau pressure cooker, tumis bahan2 dalam periuk tadi dan terus masukkan pes asam jawa, tak perlu bancuh dengan air, kemudian tambah ayam. Air pula hanya jangan letak banyak, setakat ayam tenggelam sahaja. Nasihat che mat, anda baca buku panduan sebelum guna, untuk mengelakkan kemalangan....Selamat mencuba!!..

2 comments:

Suria Lekatlekitgurl said...

rasa nak perasap dapur sekarang tp stok ayam lak xde dalam peti ais.. hahahaha

Mohd Rizal Elias said...

Huiii trus teringin... Tp esok la..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.