BEN ASHAARI

Monday, June 23, 2014

NIKMATI SEPOTONG KEK SAMBIL BERBELANJA DI 'LAZADA'

rsz_kek_minyak
Assalammualaikum, salam semua. Tak sampai seminggu lagi kita akan menyambut Ramadan yang mulis, dan che mat pasti ramai teruja untuk menunggu ketibaannya. Hari ni che mat kongsikan resipi kek minyak yang boleh dikatakan menjadi trend di kalangan blogger masakan. Teruja juga bila melihat teman-teman blogger yang telah cuba membuatnya. Cara memasak kek ini ada dua versi, yang pertama dibakar dan kedua, dikukus. Che mat buat yang dibakar. Kek ini sesuai untuk mereka yang tidak makan mentega atau marjerin, kerana ia menggunakan minyak jagung...

rsz_kek_minyak1
Resipi agak mudah disediakan dan tidak memerlukan bahan-bahan yang sukar. Untuk perisa, anda boleh ikut selera sendiri. Kalau nak kek sekadar rasa vanilla dan tanpa corak marble, anda boleh letak esen vanilla. Jika suka kek bercorak seperti che mat buat tu, anda boleh guna sebarang perisa dan corakkan ikut kreativiti anda, tak susah bukan. Dan dalam masa sama, sambil anda menunggu kek masak, apa kata kita shopping on line dulu!!... Iyea, membeli-belah secara on line dengan harga lebih murah berbanding harga pasaran. Betul, tak tipu punya...Wahh..ada yang tak sabar dah. Che mat pun tak sabar gak nihh...teruja!.. Errr...membeli belah kat mana tu?..

lazada
Tak lain tak bukan, di LAZADA lahh. Serius, pertama kali che mat lungsuri laman web mereka...rasa 'WOWW', teruja, tergoda dan macam-macam TER lagi. Barang-barang yang mereka jual bukan yang biasa-biasa, tapi berjenama dan harga pulak amat berpatutan dan dalam kategori murah dari harga pasaran (dua kali dah sebut...jangan tak percaya), mampu milik punya. Pendek kata barang-barang keperluan raya semua ada, nak oven, nak mesin kek, pinggan mangkuk, periuk belanga sampai ke gadget-gadget canggih, cakap aje apa in sha Allah ada. Pasti anda rasai keseronokkan berbelanja tanpa meninggalkan keselesaan rumah anda, nak-nak dengan cuaca panas sekarang ni. 

Sambil membeli-belah on line, jangan lupa jeling-jeling manja kek dalam oven tu, takut hangus pulak nanti. Bila kek dah masak anda boleh lah sambung membeli-belah di sini dan di sini, sambil menikmati sepotong kek dan secawan teh O....Jangan lupa ajak kawan-kawan anda juga....

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 biji telur gred A
1/2 cawan gula halus
1 camca besar ovallate
2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
1 cawan susu pekat manis
1 cawan minyak jagung
Perasa yang anda gemari (che mat guna pandan, mocha + coklat emulco dan stoberi)
Sedikit gula aising, untuk hiasan (jika suka)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran 8 inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak, lenser juga kertas minyak tadi. Ketepikan
  2. Putar gula dan ovallate hingga rata. Masukkan telur dan putar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan kuih bahulu. Perlahankan kelajuan, masukkan susu pekat manis, putar rata.
  3. Masukkan minyak jagung dan kacau hingga rata. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan putar hingga rata, jangan lama2, sekadar ia sebati sahaja. Bagikan adunan kepada 3 bahagian dan letak perisa masing, kacau rata.
  4. Tuangkan ke dalam tin kek secara berselang-seli antara setiap adunan berperisa atau ikut kreativiti anda. Bakar selama 40 - 45 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kek sekejap sebelum dikeluarkan dari tin. Ayak sedikit gula aising sebagai hiasan, jika suka...
CATATAN MAT GEBU :- Che mat buat 1/2 dari resipi diatas dan guna acuan bundt-pan. Che mat guna 2 biji telur + 1 putih telur untuk 1/2 adunan. Jika anda guna acuan bewarna hitam, turun kan suhu sekitar 15 darjah (contohnya kalau suhu 170C, turunkan kepada 155C), untuk mengelakkan kek anda cepat hangus..

6 comments:

Sue Bee said...

SB banyak tgk resepi kek ni,cuma yg che mat buat ni versi bakar..boleh cuba ni..

Mat Gebu said...

@ SB - kalau bakar che mat rasa ia sedikit kering, tapi still ok dan sedap, nak2 keesokkan hari nya...

ady said...

salam
cantik marble swirl nye tu che mat..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

hihihi.. betul2 ingat tadi beli kat lazada nanti dapat boucher tebus kek SR... heheheh

cikgu naman said...

Che mat, lazada dah bayar belum?

aji nugraha said...

sedapnya,,,


Obat Sakit Pinggang

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.