BEN ASHAARI

Tuesday, May 20, 2014

TUMIS AIR PETOLA MANIS...

rsz_petola_manis_tumis_air
Assalammualaikum, salam Selasa. Malam baru che mat dapat mengadap blog. Pagi tadi ada hal sikit dan bila dah keluar, maka tak sempatlah nak menjengah blog. Balik petang tadi che mat bergegas masak untuk bonda berbuka, dan seperti biasa, bonda bukan seorang yang cerewet, dia berbuka pun ala kadar. Kebetulan kami singgah dirumah mak sedara di Johor Baharu dan dia bekalkan nasi putih, panas2 lagi, alhamdulillah, ini bermakna che mat perlu masak lauk saja. Ok, kita masak tumis air petola manis, sudah lah, senang. Lepas tu ada lauk2 lain sikit. Tumis air petola pada che mat lebih enak kalau anda guna udang hidup, kalau takde boleh ganti dengan ikan bilis atau udang kering. Boleh juga dimasukkan cendawan tiram sebagai bahan tambahan. Ini bukan lah resipi untuk mereka2 yang dah pandai masak, ia lebih pada yang baru2 berjinak ke dapur. Kalau anda masak macam ni, kenalah bikin sambal belacan, lepas tu goreng ikan atau goreng ikan masin...sudah cukup sangat....Resipi mudah sangat, seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji petola manis
200 gram cendawan tiram
1/2 cekak soo hoon
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit
1/2 kiub ikan bilis (optional)
4 biji bawang merah kecil, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas petola, kemudian cuci. Potong serong pada saiz sederhan tebal. Cendawan dibasuh dan toskan. Soo hoon, dikerat pendek dan rendam hingga lembut. Udang kering ditos dan perah hingga kering. Kemudian ditumbuk sedikit. Ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis udang kering tumbuk, bawang merah dan bawang putih hingga harum. Tuang air secukupnya (anggaran 700 ml). Masukkan kiub pati ikan bilis (jika guna), kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan petola manis dan cendawan tiram, kacau rata dan masak sekejap. Tambah soo hoon (toskan), jika kurang kuah, boleh masukkan sedikit air. Perasakan dengan lada hitam tumbuk dan garam secukup rasa. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan...


2 comments:

CA said...

Salam Cik Mat

Wahhh..."jangan bening petola". Enakkk kok...makan dengan nasi panas..ada ikan masin sambal...perghhh mantapppp!!!!

ummi aqilah (LM) said...

Tq cm .. Betul2 bg idea utk masak ptg ni. Kebetulan ada petola dlm peti ais tu. blh masak camni ptg ni

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.