BEN ASHAARI

Friday, May 23, 2014

MI REBUS...

rsz_mie_rebos

Assalammualaikum, salam Jumaat. Makan apa hari ni?...Che mat menerima tetamu hari ni, bukan orang lain tapi sedara mara kami juga. Memandangkan bonda dalam mood puasa Rejab, jadi che mat masak mi rebus untuk bonda berbuka puasa dan untuk dijamu pada tetamu juga. Mula2 perancangan nak buat lain, tapi jadinya lain. Selain mi rebus, sempat juga lah che mat bikin apam tepung gandum, mesti anda ingat lagi kan....err, kalau tak ingat, boleh lihat di sini. Sedap ok apam ni, sapa belum cuba, jangan segan dan malu untuk mencuba. Mi rebus ada macam2 cara dan yang che mat buat ini ikut bahan2 yang ada kat rumah. Sepatutnya guna keledek, tapi yang ada ubi kentang, boleh lah dari takde. Kalau anda buat, sila guna keledek, pilih keledek oren untuk mendapat kuah yang lebih menawan..

rsz_mie_rebos1

Pada pendapat che mat lah, untuk mendapat kuah mi rebus yang sedap, guna air rebusan tulang lembu dan guna daging yang ada tetel. Che mat guna air rebusan tulang lembu dan juga daging tanpa lemak. Tapi kan macam ada kurang aje, biasanya kalau di Johor, orang makan mi rebus, ada tarok keropok udang, keropok tu bukan lah macam keropok2 biasa, tapi tepung beras yang dibancuh dengan udang kering yang dikisar, telur dan air. Kemudian digoreng seperti rempeyek. Nak makan dipatah2kan dan tabur atas mi rebus. Tapi takde keropok pun mi rebus ni masih ok, masih sedap.....Nak resipi?...Jomm, che mat kongsi dengan anda...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram daging lembu, hiris dan rebus hingga lembut.
400 gram ubi kentang, rebus hingga lembut dan dilecek halus
1 batang serai, diketuk
1/2 inci lengkuas, diketuk
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 camca besar tauco, dilecek halus
2 1/2 camca besar rempah kari daging (baba's)
4 camca besar kacang tanah tumbuk
3 camca besar cili kisar
1 biji tomato, belah 4
Garam dan gula secukup rasa
Air rebusan tulang lembu secukupnya (anggaran 2.5 liter)

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
3 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
2 biji bawang besar
4 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
1 kg mi kuning, cuci dan celur sekejap, toskan
Tauhu, digoreng dan hiris
Telur rebus secukupnya, belah 2 setiap 1
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng
Hirisan cili hijau/cili merah
Limau kasturi, dibelah 2 setiap 1
Taugeh, dibuang ekor, cuci dan celur sekejap

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK KUAH MI REBUS :- Panaskan 1/3 cawan minyak dalam periuk, sementara itu, bancuh bahan2 kisar halus sama rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes. Tumis serai titik, lengkuas. kayu manis, bunga lawang dan cili kisar hingga harum. Tambah pes rempah dan masak hingga rempah garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan tauco, dan kacau rata, masak sekejap. Tambah daging rebus bersama air rebusannya sekali. Kacau rata dan biar mendidih. Masukkan air rebusan tulang, tomato dan kentang lecek. Kacau rata dan masak hingga pekat sedikit. Masukkan kacang tanah tumbuk, perasakan dengan garam secukupnya dan gula (selalunya kuah mi rebus sedikit manis). Biar mendidih, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK MI REBUS :- Masukkan secukupnya mi kuning ke dalam mangkuk sesuai, tuang kuah mi rebus bersama isi2nya sekali. Hias dengan telur rebus, tauhu goreng, hirisan cili merah, cili hijau, taugeh celur, hirisan daun bawang, daun sup bawang goreng dan akhir sekali perahkan jus limau kasturi sebelum anda makan...Selamat mencuba!!.

3 comments:

ummi aqilah (LM) said...

Salam cmg

Sedapnya.. Kuahnya pekat nmpk sedap sgt

*cik cempaka* said...

menyelerakan betui mee rebus ni..resepi pun nampak simple je...bole cuba ni...hihi..tq sudi share bro...

azlia said...

terbaikkk la..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.