BEN ASHAARI

Tuesday, May 13, 2014

KERANG MASAM MANIS ALA THAI...

rsz_kerang_sweet_sour_ala_thai

Assalammualaikum, salam Selasa. Ok hari ni che mat masak awal, walaupun bonda masih dalam mood puasa. Takpe, kata bonda tak yah susah, masak awal pun ok, baik lahh. Dan resipi yang che mat masak amat2 mudah dan senang dan dah tentu sedap...hehe, sori eks, sebab mengaku sendiri. Apa nak buat, yea tak, memang dah sedap. Baru2 ni che mat beli kerang dan tadi ambik sikit isi kerang tadi dalam 1 1/2 cawan macam tu untuk dimasak masam manis ala thai. Kalau anda nak guna kerang segar, kemudian direbus dan ambik isinya pun boleh. Untuk dapat isi kerang sebanyak macam che mat sebut tadi, sekurang2nya 2 kilo kerang, itu pun kalau isi besar, kalau isi halos, kena lah lebih lagi. Tapi ini semua ikut anda la yea, cuma resipi yang che mat kasi ni untuk 1 1/2 cawan isi kerang segar.

rsz_kerang_sweet_sour_ala_thai1
Menu ini senang dimasak dan antara hidangan yang amat2 sesuai dihidangkan sebagai juadah berbuka puasa. Kata lah anda tak makan kerang, toksah khuatir, boleh ganti dengan daging, atau pun isi ikan yang dipotong kiub, salut tepung dan gorengkan terlebih dahulu sebelum anda masak masam manis. Selain sedap dimakan bersama nasi, cicah roti pun bess, che mat suka. Perasan ada daun ketumbar?..memang perlu untuk membangkitkan rasa dan aroma, cuma ada orang tak suka kan bau dia yang kuat tu, jadi boleh saja diabaikan atau ganti dengan hirisan daun bawang...Kalau nak cuba, che mat sertakan resipi, seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan isi kerang segar (atau yang telah direbus)
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
6 biji cili padi hijau
6 biji cili padi merah
2 biji limau kasturi, perah jusnya
1 pokok kecil daun ketumbar, hiris
3 helai daun limau purut
1 batang serai, diketuk
2 camca besar cili kisar
3 camca besar sos cili Thai (che mat guna jenama 'LIFE')
2 camca besar sos Plum (che mat guna jenama 'LIFE')
1/4 cawan air
1 camca teh gula
Sos ikan secukup rasa
Sedikit daun ketumbar untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak dala kuali, tumis bawang putih dan serai titik hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah sos cili thai, sos plum dan air, kacau rata.
  2. Tambah daun limau purut dan kerang, kacau rata. Masukkan bawang besar, cili padi, gula dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Kacau dan akhir sekali masukkan jus limau kasturi dan daun ketumbar yang dihiris tadi. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan daun ketumbar sebelum dihidangkan bersama nasi dan lauk2 lain...Sedap dimakan panas...


4 comments:

diva beauty said...

makasih infonya min
alat bantu wanita
alat bantu pria
alat bantu

MG schmidt said...

wow! nampak sedap rasa mesti enak ni :)

thanks resipinye

Eyda said...

nampak cili padinya..pergh..mesti meleleh huhuhu....tapi itu yg best dan sedap

zurida said...

Terima Kasih CMG kerana masih berkongsi ilmu.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.