BEN ASHAARI

Tuesday, March 25, 2014

MI BANDUNG, BUKAN DARI INDONESIA...

rsz_mi_bandungs

Assalammualaikum, salam semua. Hari ini suasa agak pilu dengan berita mengenai pesawat MH 370 yang hilang di lautan hindi. Dan ini juga membuatkan mood che mat untuk memasak agar kurang, tidak bersemangat dan rasa ingin menumpukan perhatian di kaca TV sepanjang waktu. Namun tugas tetap perlu didahulukan, Al-fatihah untuk mangsa2 berugama Islam. Kita berbalik pada entri hari ini. Mi bandung satu menu yang popular di Negeri Johor terutama di daerah Batu Pahat dan Muar. Che mat sebenarnya merancang nak masak dari semalam, tapi semalam kami makan tengah hari agak lewat, sekitar jam 4.30 petang, jadi projek mi bandung ditunda ke hari ini. Nampak bess kan mi bandung kat atas tu...ehemmm....

rsz_mi_bandungs1

Resipi ini untuk 4 - 5 orang, bergantung pada saiz anak tekak atau napsu makan anda masa tu. Cara membuatnya agak senang dan pada che mat untuk mendapat kuah mi bandung yang enak, air rebusan daging atau tulang memainkan peranan penting. Kalau takde, anda boleh ganti dengan kiub pati ayam atau pati daging. Che mat masukkan sotong, udang dan daging sebagai perencah dan tak lupa udang kering yang dikisar halus. Sesuai dihidangkan untuk minum petang atau jamuan. Kalau untuk jamuan anda boleh asingkan mi dari kuahnya, che mat sendiri asingkan, bila nak makan baru dimasukkan mi ke dalam kuah dan hidangkan. Sebelum che mat tulis resipi, bagi anda yang tertanya2 dan sering menjadi persoalan perihal blog che mat, anda boleh baca di sini untuk penjelasan...harap soalan pada anda yang bertanya terjawab yea....Ok, jommm kita masak mi bandung yang tiada di Bandung!!!..

BAHAN-BAHAN KUAH MI BANDUNG :-)
100 gram daging, hiris nipis dan rebus hingga lembut, asingkan air rebusannya
10 - 12 ekor udang saiz sederhana, dicuci bersih dan toskan
4 ekor sotong bersaiz sederhana, dicuci dan kerat bulat
1 pokok sawi bok choi, siang berasingan batang dan daun, cuci dan toskan
1 biji tomato, didadu (che mat potong 8)
Sebesar penumbuk orang dewasa, bunga kobis, dipotong sekuntum2
3 camca besar penuh kacang tanah tumbuk
1 genggam udang kering, rendam 10 minit, tos dan perah*
2 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*(*dikisar halus)
1 camca besar penuh cili kisar
3 camca besar sos tomato JALEN
3 camca besar sos cili JALEN
2 camca besar sos tiram JALEN
Garam dan gula secukup rasa
4 - 5 biji telur
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi kuning secukupnya, cuci dan celur 1 minit, toskan
Tauhu, digoreng dan hiris
Bawang goreng, untuk hiasan
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
Hirisan cili merah/cili hijau, untuk hiasan
Limau kasturi, belah 2

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK KUAH MI BANDUNG :- Panaskan minyak dalam kuali (che mat guna non stik pan mungkum bersaiz besar). Tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak dengan api kecil hingga pecah minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan sos tiram, sos cili dan sos tomato, kacau rata dan masak sekejap. Tuang air rebusan daging dan tambah air secukupnya (anggaran 1200 ml). 
  2. Bila mendidih, kecilkan api. Pecahkan telur satu persatu dalam kuah (che mat pecahkan sebiji  demi sebiji dalam mangkuk kecil dan baru masukkan ke dalam kuah), pastikan ia tidak betindih. Masak hingga telur mengeras dan kacau berhati2. Masukkan daging, bunga kobis, batang sawi dan udang. Biar mendidih dan bila bunga kobis lembut, boleh masukkan sotong dan kacang tanah tumbuh. Kacau perlahan2. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula (anggaran 3/4 camca besar). Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK MI BANDUNG :- Masukkan mi kuning ke dalam mangkuk yang sesuai. Cedok kuah bersama2 isinya dan sebiji telur. Hias dengan hirisan tauhu, bawang goreng, daun sup/dan bawang, hirisan cili merah/hijau dan limau kasturi. Hidangkan segera....sedapppp!!!...ehemmm..

8 comments:

adda syuhada said...

sedapnye...

Sunah Sakura said...

puiyooooooooooooooooooooooooo






























saya tengok susun atur gambar je...

tak baca resepi pun...

boleh?

musa nora said...

salam che mat..tq coz brkongsi resepi..sya nk tnya..udang kering tu..sma ka ngan udang kapas?

CT Delima said...

Perghhhh...fav selamanya mee bandung ni. Rempah mee bandung ada beli dengan jiran kat jb tu. Tapi sampai lor ni tak buat2 Mat.

Dia memang supplier pes mee bandung ni area muar. memang ngancam ler rasa dia.

Aidyn Malihan said...

Wahhh... Mee bandung mmg sedap. Baru je makan mee bandung masakan my mom. =)

I nak request resepi bole CM? Normally kat wedding di Johor ada air ni. Ala2 pembuka selera. Air yg ada letak kayu manis masa masak + ada agar2 colourful dipotong2. I xtau apa nama air tu. Tapi mmg sedap. Teringin nak wat sendiri.

Hope CM dapat tempel resepi kat sini ek. Thanks so much! =)

Hariz said...

Semua resepi cikmat menjadi rujukan ibu saya. hehehe

Ikhlas,
profhariz.com

Cik Far said...

sedapnya...kena try nie..tq cik mat bg resepi..:)

tony transport bandung said...

Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan / Puan
Mutiara Bandung Transport Solution menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, mesra, jujur, dan peramah
Free & Eazy Program Tour (semua tempat di bandung)

Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej)

Rate Kereta Taip Daily/14 hour from 8am yo 10 pm

Suzuki APV ( 7seat ) 130 RM

Toyota Avanza ( 6seat ) 130RM

Toyota Innova ( 7seat ) 160 RM

KIA Pregio ( 10seat ) 170 RM

Isuzu Elf ( 10-15 seat ) 215 RM

Isuzu Elf Long (16-19seat) 270 RM

Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.
Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
CALL / hubungi / sms / whatsapp / konsultasi percuma : +62 858 6137 8328
WhatsApp : +62 858 6137 8328
pin blackberry : 30D1 82F0
email:
tonybandung@smartfren.blackberry.com
or
tonytransportbandung@gmail.com

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.