BEN ASHAARI

Saturday, February 22, 2014

MAKARONI BAKAR ALA JOHOR...

rsz_makaroni_bakar_johor

Petang semua, assalammualaikum. Rasa macam banyak sangat kerja che mat hari ni, tapi dalam sibuk2 tu sempat juga lah buat kerja tak senonoh...ehemm. Mungkin dah jadi tebiat orang2 baking, kalau beli barang mesti terlebih dan ada tu sampai expired...erkk...hehe, che mat leer tuu. Dan macam hari ni masa kemas2 peti sejuk yang dah macam Tesco + MyDin + Giant + Aeon, maka terjumpa lah baki makaroni yang belum berebus dalam 1 cawan yang masih belum expired. Tapi yang ni bukan makaroni biasa tu, yang ni jenis kecil. Fikir juga apa nak buat dengan benda ni, ok takpe, kasi settle kemas peti sejuk dulu (heran, lepas kemas makin takde ruang nak isi barang....haishh!!). Lepas selesai tu, che mat buat keputusan kita buat bake macaroni, tu omputeh laa, kalau orang melayu, makaroni bakar..Dan kekonon nak oter sikit, che mat masukkan 1 tin kecil baked beans, maka jadilah makaroni bakar ala Johor....negeri guaaaa... ada siapa kesah?...Tak kan?...bagussss....

rsz_makaroni_bakar_johor1
Menghasilkan kurang lebih 8 - 9 biji...kenapa pulak biji?..Sebab che mat bakar dalam acuan muffin berkapasiti 1/2 cawan. Tak jadi hal kalau anda nak bakar dalam bekas besar, cuma bakar dalam bekas individu ni, hasilnya nampak comel aje, nampak kiut aje, nampak cekci aje....betul tak? Satu lagi nak makan pun senang, tak payah nak potong2 bagai, ambik sorang sebiji, senang cerita. Eh terlupa nak kasi tau satu lagi sebab kenapa che mat kasi nama makaroni bakar ala 'Johor', sebabnya ku telah mencampurkan rempah kari dan rempah beriani dalam resipi ni, ehemm fusion konon2nya, tapi insha Allah sedap...Sesuai untuk minum  petang dan enak dimakan bersama sos cili atau apa2 sos kegemaran anda...Ok jomm kita semak resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan makaroni yang belum direbus jenis kecil, rebus hingga lembut dan toskan
2 batang sosej ayamas, didadu kecil
1 tin kecil baked beans (cap AYAM)
1 biji bawang holland saiz sederhana, dadu kecil
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji cili merah, buang biji dan dadu kecil
1 biji cili hijau, buang biji dan dadu kecil
1/2 camca besar rempah beriani (Baba's)
1/2 camca besar rempah kari daging (Baba's)
Garam secukup rasa
3 camca besar minyak zaitun
4 biji telur gred A
100 ml susu rendah lemak
1/2 camca teh lada hitam yang ditumbuk halus
1/4 camca teh garam
Parutan keju mozarella secukupnya
Sos cili untuk dimakan bersama makaroni bakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (che mat guna non-stick pan). Tumis bawang holland dan bawang putih hingga harum, masukkan rempah kari dan rempah kurma, kacau rata dan masak sekejap. Guna api kecil. 
  2. Tuang baked beans, gaul rata dan masukkan makaroni, kacau rata. Tambah garam secukup rasa dan masukkan cili merah dan cili hijau yang didadu. Gaul dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Biarkan sejuk sebentar.
  3. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser acuan muffin dengan mentega (acuan muffin berkapasiti 1/2 cawan). Dalam satu bekas, masukkan telur, susu rendah lemak, lada hitam dan garam, kacau rata dan ketepikan.
  4. Sudukan makaroni yang telah siap dimasak tadi ke dalam acuan muffin hingga penuh. Kemudian tuang perlahan bancuhan telur hingga penuh, buat hingga siap. Taburkan sedikit parutan keju atasnya dan boleh dibakar 30 minit atau hingga masak. Keluarkan dari oven dan boleh hidangkan bersama cili sos, untuk minum petang atau sarapan pagi.

4 comments:

juls julie said...

Sedappppp...!!!!

*lepas mkn, terus tunduk pandang perut sendiri mcm gmbr kt FB td* hahaha

Sue said...

Sedapnya !

Fiza Lgk said...

Menariknya...nak cuba buat jugak ni. Simpan dulu resepi ni...nampak sedap sangat.

rohalili hassan said...

nak cuba try test buat makaroni bakar ni la..nampak menyelerakan ghasenyer ni untuk bekpes..

mintak izin C & P resipi ni yer abang mat..tQ