BEN ASHAARI

Saturday, February 15, 2014

BUKAN "NASI LEMAK TELANJANG"...EHEMMM...

rsz_nasi_lemaks

Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Hari ni che mat tak masak tengah hari. Pagi tadi atas permintaan che mat masak nasi lemak yang boleh dikatakan agak lengkap. Bukan apa risau juga takut nanti nasi lemak che mat dapat jolokan 'nasi lemak telanjang' seperti yang heboh diperkatakan baru2 ni. Siapa yang tak tau tu, anda google lah untuk mengetahui kesah sebenarnya pasal 'nasi lemak telanjang'. Tapi pada pendapat che mat..Chef Wan orang yang layak komen, cuba kita orang2 biasa ni...takde maknanya orang MAS nak ambik endah. Harap2 mereka selesaikanlah isu ini jangan nak bagi macam2 alasan yang tak munasabah. Berbalik pada entri nasi lemak ni, dan kenapa che mat masak nasi lemak pagi ni?...Sebabnya Bak memang suka nasi lemak, dan yang penting sambal tak boleh pedas sangat. Tapi kalau orang berniaga, mereka suka sambal pedas, jadi tak perlu nak tepek banyak sangat atas nasi..

rsz_nasi_lemaks1

Seperti biasa, kalau nasi lemak, che mat suka guna beras basmathi sebab senang nak sukat santannya dan insha Allah kejadiannya juga amat2 memuaskan hati, dan kali ni nasi lemak agak meriah, dengan bahan2 sampingan, itu pun lupa nak goreng tempe, kalau tak mau penuh keliling pinggan dengan benda2. Che mat buat Inche Kabin atau ayam goreng gaya nyonya untuk dimakan dengan nasi lemak, selain tu ada tauhu, kacang tanah, ikan bilis, timun dan telur rebus. Kalau ada paru goreng rempah pun bess juga. Untuk sambal, atas permintaan, che mat buat sambal tumis udang. Kata bonda kalau terlampau meriah nanti tak tau nak makan macam mana dan nasi lemak tenggelam dek bahan2 sampingan...errkk...betul juga kan...errrr...kalau ada kangkung celur pun bess juga kan..hehe...Ok, jom resipi...

NASI LEMAK HALBA....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi, cuci dan rendam 30 minit, toskan
6 cawan santan segar
1 batang serai, diketuk
1 biji bawang besar, belah 4
3 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, hiris
1/2 camca teh halba
1 helai daun pandan, disimpul
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan beras basmathi ke dalam periuk nasi elektrik atau rice cooker. Masukkan serai, bawang besar, bawang putih, halia dan halba. Masukkan 1 camc teh garam ke dalam santan dan kacau rata. Tuang santan dalam periuk berisi beras dan bahan2 lain. Kacau rata2.
  2. Masukkan daun pandan dan masak seperti biasa hingga nasi masak. Gemburkan nasi dengan chopstick dan terus matikan suiz periuk nasi untuk mengelakkan nasi terlampau berkerak. Hidangkan bersama bahan2 sampingan..

SAMBAL TUMIS UDANG....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 isi udang, cuci dan toskan
1 biji bawang besar, hiris berangkai
2/3 camca besar pes asam jawa
2 senduk nasi penuh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1/4 cawan air

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan, dibakar
1/2 inci halia
4 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dn masak hingga cili garing dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa dan kacau rata2.
  2. Masukkan pes asam jawa dan air. Kacau rata dan masak hinga pekat. Tamba udang dan bawang yang telah dipotong tadi. Gaul rata, perasakan dengan garam secukupnya. Biar pekat sedikit, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi lemak..

CATATAN MAT GEBU :- Untuk ayam goreng gaya nyonya atau inche kaben, anda boleh rujuk di sini, dan ayam tadi boleh juga anda goreng kunyit sahaja. Selamat mencuba untuk semua...

4 comments:

Amirah Su'aidah said...

Nasib baik baru lepas makan nasi lemak tadi. Tak ada la terliur tengok. hehehe..

meriahnya nasi lemak che mat

Masz Health Boutique said...

wow meriahnya nasi lemak che mat...hehehe...

A.B.M said...

che mat,
ni namenye nasi lemak siap pakai purdah. lengkap. hahaha

HASRUL HASSAN said...

MMaaakkk aihhh .. penuh laukkk ...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.