BEN ASHAARI

Tuesday, February 25, 2014

ACAR BETIK ALA SOMTAM....

rsz_acar_betik
Tiba2 ada betik muda @ betik mengkal sebiji kat pokok, saiz kecik aje, terus che mat teringat somtam, tapi tu lah, dalam peti sejuk takde stok2 sayur lain, biasanya somtam ada kacang panjang atau mangga muda tak pun lobak merah...ni satu haram pun takde. Ok takpe, kita yang buat dia, gunakan idea. Maka jadilah acar betik ala somtam..boleh gitu?...Tapikan sedap i tell you che minah!!!...takyah makan dengan nasi, ratah macam tu aje pun bess, tau2 habis aje tak yang nak komen apa2. Kebiasaannya somtam anda kena parut memanjang atau diracik betik muda tadi, tapi untuk acar ni anda cuma perlu hiris nipis atau guna pisau pengupas kentang untuk mendapatkan kenipisan yang sekata dan nampak molek. Ia agak pedas tapi itu semua ikut selera anda, nak kurang pedas, kurangkan penggunaan cili, nak pedas boleh tambah cili. Ok, resipi seperti berikut...Jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram hirisan nipis betik mengkal (nak senang hiris guna pengupas kentang)
1 biji bawang besar, hiris halus dan leraikan
2 camca besar kacang tanah tumbuk (kacang disangai dan tumbuk hancur)
1 1/2 camca besar bijan, digoreng tanpa minyak hingga harum 
1 genggam udang kering, rendam sekejap dan toskan
8 biji cili padi, cincang halus
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar sos ikan
2 camca besar cuka makan JALEN
1/2 camca besar gula halus
1 1/2 camca besar minyak jagung
3 biji limau kasturi, perah jusnya
Daun salad sebagai hiasan
Sedikit hirisan cili padi, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang kering diperah, kemudian goreng dengan sedikit minyak hingga garing, gunakan api kecil, dan tumbuk hingga hancur. Sementara itu dalam satu bekas, masukkan minyak jagung, cuka makan, sos ikan, jus limau kasturi, bawang putih, cili padi dan gula. Kacau dengan whisk hingga semua rata.
  2. Masukkan kacang tumbuk, bijan (asingkan sedikit kacang tumbuk dan bijan untuk hiasan) dan udang kering tumbuk tadi. Gaul rata. Tambah betik dan bawang, gaul lagi hingga semua mesra. rasa dan jika perlu anda boleh tambah garam atau pun gula (ikut selera anda). 
  3. Tuang dalam bekas yang telah dialas dengan daun salad. Tabur kacang tumbuk dan bijan yang diasingkan tadi. Hias dengan cili padi dan hidangkan segera sebagai pembuka selera..


2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kan Kak Sari cakap, ciptarasa Che Mat memang hebat.. kalau orang lain nmpk betik mengkal... memang dia masak air jerlah.. (kak Sarilah tuuuuu)

Kjee said...

wah che mat. ingatkan ikan salmon tadi!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.