BEN ASHAARI

Monday, January 13, 2014

SAMBAL SOTONG KEMBANG BERKACANG...

rsz_sambal_sotong_kacang_tanah (1)
Salam Isnin, yeaaaa haaa!!!..ok ok dah cukup lah cuti 2-3 hari, tapi bukan rehat pung, macam tu juga aktiviti, cuma dapat lah mengelap teko2 antik, cawan2 antik dan diri sendiri yang dah mula nak masuk era antik juga....errrr..biasalah 38 dah, 2 tahun lagi 40..tah sampai ke tak pun tatau lah, moga Allah swt beri pinjam usia lagi. Ok entri pertama masak2 hari ni che mat masak sambal sotong kembang berkacang. Che mat bukan masak hari ni, tapi che mat masak semalam, ni antara hidanga untuk Bro Framestone semalam. Kalau siapa yang tak pernah buat, che mat sarankan anda buat dan cuba rasa, memang sedap...errr, nanti ada pulak yang berkata dalam hari, 'macam yea2 aje che mat tu, kata sedap"... Insha Allah, sedap. Kalau tak suka guna sotong, boleh ganti dengan udang atau ketam. Che mat guna 500 gram sotong kembang, dan satu petua untuk mengelakkan sotong kembang liat, jangan masukkan garam masa anda rebus sotong kembang, rebus gitu2 aje dalam 30 saat...Ok jommm resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram sotong kembang
1 biji bawang besar, dadu kecil
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 inci halia, cincang halus
4 camca besar sos tomato JALEN
3 camca besar sos cili JALEN
2 camca besar cili kisar
3 camca besar kacang tanah tumbuk
2 camca besar gula
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji cili merah
5 biji bawang merah
1/2 inci lengkuas
2 batang serai, hiris halus
4 biji buah keras, bakar hingga harum dan hiris
1/2 inci belacan, bakar hingga harum

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong kembang dipotong pada saiz sederhana celur selama 30 saat dan toskan (jangan pandai2 yea nak tambah garam dalam air yang anda guna untuk celur sotong, nanti sotong jadi liat. Tu jam jangan nak salah kan che mat). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 3/4 cawan. Tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah bahan2 kisar halus, masak hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan sos cili dan sos tomato, kacau rata. Tambah garam secukup rasa dan gula, kacau dan tambah sotong. Gaul rata dan masak hingga pekat. Akhir sekali tambah kacang tanah tumbuk, gaul rata dan masak hingga kering sedikit, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.

7 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sedap ni Che Mat, takde lauk lain pun takpe dah...

Umie Jazz said...

CM klu dapat dimakan bsama nasik lemak terangkat...

Sis Lin said...

Memang sedap, cuma lain plak letak kacang, kalau makan dgn lontong sedap ek...

Engku Muzahadin said...

Bestnyer sambal sotong ;)

Fiza Darwish said...

Aduhai..itu feveret saya... Sedapnya! telan airliur ni..

Maria Awi said...

dh cuba buat semalam makan bersama nasi lemak...
memang sedap..

Cara Atasi Masalah Sembelit Kanak- Kanak Tanpa Pil Pelembut Najis Dan Julap

Ruzidah Abdullah said...

Takde kacang pun takpe kan? Masak guna bahan yg ada je lah..😊

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.