BEN ASHAARI

Monday, January 27, 2014

PUDDING JAGUNG @ KASTARD JAGUNG

rsz_pudding_jagung
Salam semua, ntah kenapa petang tadi che mat tiba2 teringin nak makan pudding jagung atau kastard jagung. Dah lama juga tak buat, teringat seorang teman FB, Ady Greatsword buat tu hari, maka che mat pun bergegas ke blog beliau di sini, dan tengok bahan2 ada yang ada dan ada yang takde. Tapi takpe, kita guna bahan2 yang mudah dapat. Che mat guna 100% santan kelapa yang che mat perah dari kelapa yang diparut segar, maklumlah Bak kan jenis tak makan susu, jadi pudding jagung ni nanti Bak boleh lah makan. Buat dia memang betul2 senang, semua main satukan, kacau sampai pekat dan tuang dalam acuan. Sedap dimakan sejuk. Kalau anda nak makan dengan susu cair dan fruit cocktail pun sedap. Sesuai dihidangkan sebagai pencuci mulut. Anda boleh juga guna susu segar jika tak nak guna santan dan tambah sedikit esen vanilla...Terima kasih pada Ady Greatsword dan minta halal che mat ubah suai sikit ikut bahan2 yang ada di rumah....Jomm resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
80 gram tepung kastard (che mat guna Bird's Custard)
1 tin jagung cream style
130 gram gula pasir atau ikut rasa (resipi asal guna 100 gram)
1 camca besar konnyaku jelly powder (resipi asal guna 1 1/2 camca besar serbuk agar2)
900 ml santan segar (anda boleh guna 1/2 susu dan 1/2 santan atau susu sahaja)
4-5 titik pewarna kuning telur
1 helai daun pandan, disimpul
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh tepung kastard dengan santan. Kacau rata dengan whisk. Sementara itu satukan gula dan konnyaku jelly powder dalam periuk. Tapis bancuhan tepung kastard dan santan tadi ke dalam periuk berisi gula dan serbuk jelly. Kacau rata.
  2. Masukkan jagung, garam, pewarna kuning telur dan daun pandan. Letak atas dapur dan masak dengan api sederhana hingga pekat. Pastikan anda kacau selalu untuk mengelakkan bancuhan berkerak. Bila kelihatan pekat dan berkilat, boleh matikan api, keluarkan daun pandan. Tuang dalam acuan pilihan anda (basahkan dahulu acuan dengan sedikit air), biar hilang wap panas dan simpan dalam peti sejuk hingga mengeras. Boleh dihidangkan sebagai pencuci mulut. Sedap dimakan sejuk..


6 comments:

ady said...

salam
berseri2 puding jagung MG ni.. nyaman dimkn sejuk2..

tifa anvar said...

presentation yg A+++++

Raudzah Z said...

sungguh mengujakan...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyer... pagi2 dah nampak puding jagung...

Ummi said...

Wooowww, jagung mahal youuuu....ko kena buat puding kangkung je Mat, bajet jgn x bajet...Haha... * Lamanya x ronda2 dapur ko...huhuu

Ummi said...

Wooowww, jagung mahal youuuu....ko kena buat puding kangkung je Mat, bajet jgn x bajet...Haha... * Lamanya x ronda2 dapur ko...huhuu

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.