BEN ASHAARI

Wednesday, January 15, 2014

MI GORENG UNTUK 'SARAPAN' TENGAH HARI?...

rsz_mi_goreng_tengah_hari
Salam semua, entri malam ni bunyi macam aneh aje kan. Ceritanya bermula pagi tadi. Che mat keluar belanja barang2 basah sekitar jam 7, bila balik tu dekat2 jam 11, lepas siap2 nak masak untuk tengah hari, sekali ada permintaan dari Bak untuk mi goreng untuk 'sarapan'...hmm ok lah, lagi pun bukan susah nak goreng mi, bahan2 pun dah ada, kalau tak cukup bahan2 pun kita kasi cukupkan sampai dapat rasa mi goreng. Sebenarnya ini mi goreng basah, tapi sementara che mat tangkap2 gambar, habis dah tak jadi basah dah, terus mengering. Tapi masih basah2 juga lah bahagian bawahnya. Pada che mat, masak tu pekara kecil asal ada orang nak makan. Sebab ini mi goreng permintaan mengejut, maka bahan2 dia pun mengejut juga, che mat guna apa yang ada saja, udang pun jenis kecil, tak pelah boleh saja..Walaupun nampak ala kadar, tapi licin gakk...tu maknanya apa?....sedapp lahh kan, ke lapar?...mana2 lah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram mi kuning, cuci dan toskan
1/2 cawan isi udang
2 keping tauhu, didadu dan goreng
2 genggam taugeh, atau secukupnya
1 kiub pati ayam
2 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar sos tiram JALEN
2 camca besar cili kisar
2 camca besar kicap pekat JALEN
3 camca besar kicap lemak manis JALEN
Kicap cair secukupnya (jika perlu)
4 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 cawan air
Hirisan daun sup, untuk hiasan
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan (che mat tak letak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing, tambah udang, tauhu goreng dan kacau rata. Masukkan sos tiram, kacau dan masak sekejap.
  2. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur. Bila kelihatan kental, kacau hingga hancur. Masukkan kicap pekat dan kicap manis. Gaul rata. Tuang air dan biar mendidih. Masukkan mi kuning, gaul rata dan masukkan taugeh, kacau hingga rata.
  3. Rasa dan jika perlu baru tambah kicap cair secukup rasa. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup, cili merah dan bawang goreng. Hidangkan panas..


4 comments:

nurul sakinah said...

http://shopingsakanmurah.blogspot.com/2014/01/set-pisau-corak-bunga-stainless-steel.html..set pisau bercorak bunga di sini dengan harga promosi

musa nora said...

che mat ni msk apa pun nmpk best je..

Firdaus Redscarz said...

menyelerakan. :) sgt kreatif..

ina said...

Salam cm.. Nk tnya sikit cm.. Klu dlm masakan knapa kna guna kicap pekat wpun dh guna kicap manis?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.