BEN ASHAARI

Saturday, December 21, 2013

LEMPENG UBI KAYU....

rsz_lempeng_ubi
Assalammualaikum, ingat malas nak update entri hari ni, tapi tiba2 datang pulak kerajinan itu, walaupun dah malam, alhamdulilah. Petang tadi atas permintaan, che mat buat lempeng ubi kayu, ini typical cemilan2 orang kampung, sebab bahan2 mentah mudah didapati. Tapi ubi tu memang bonda dah siap parut halus, bonda guna mesin kelapa untuk parut ubi. Lempeng ubi kayu paling enak dimakan bersama sambal tumis, tapi sebab dah petang dan che mat pun ada sikit tak berapa  nak rajin, maka lempeng ubi tanpa sambal tumis lah nampaknya. Cicah gula pasir aje. Tapi che mat makan gitu pun dah sedap, kalau ada kuah2 gulai atau kuah asam pedas pun ngam sebagai pencicah. Kebiasaannya kalau buat lempeng ubi, che mat akan campurkan kelapa parut. Membuatnya amat2 mudah, hanya perlu 4 bahan saja. Tak perlu tepung bagai...Tak caya?..Ok kita tengok resipi teramat senang sangat ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan ubi yang telah diparut
3/4 cawan kelapa parut putih
3/4 cawan air
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 di atas kecuali garam ke dalam satu bekas. Gaul rata dan tambah garam secukup rasa. Kacau hingga sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan non-stick pan saiz 8 inci, lenser dengan 1 camca teh minyak masak. Kemudian masukkan 1 senduk penuh bancuhan ubi, ratakan dan masak dengan api sederhana hingga permukaan lempeng ubi nampak pucat.
  3. Berhati2 terbalikkan dan masak hingga perang keemasan, angkat dan lakukan kaedah sama hingga siap. Pastikan anda lenser dengan minyak masak setiap kali membuat lempeng ubi baru. Tujuannya untuk mendapat permukaan lempeng ubi yang garing. 
  4. Hidangkan bersama sambal tumis atau kuah gulai atau gula pasir/gula melaka. Sesuai untuk minum petang atau sarapan pagi.....Selamat mencuba!!.


4 comments:

linda said...

Slm cmg, xde tepung langsung ye?

Saidila Binti Abdul Rahman said...

uiiii...asal ada ubi kayu jer mesti rasa tertarik....

terima kasi cikmat atas segala resepi2 dan idea tentang ubi kayu....

Rina Zainal said...

Sedapnyer..terliur pulak tgk gmbr...yumyum

fahim azizan said...

Sedapnya...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.