IKAN BAWAL MASAK KICAP PEDAS...

rsz_ikan_bawal_masak_kicap_pedas
Assalammualaikum, salam Jumaat. Hari ni che mat masak ikan bawal masak kicap pedas, nama aje pedas, tapi tak delah pedas terlampau sangat. Che mat guna cili kisar dalam 1 camca besar saja. Ikan bawal seperti anda tau, isinya agak tawar dan pada che mat selain masak kicap, ia juga sedap dimasak sweet sour. Tapi boleh juga dibuat masak kari, asam pedas atau gulai. Che mat buat guna 2 ekor bawal hitam bersaiz sederhana. Satu nak pesan, ikan bawal anda kena cuci betul2 terutama dibahagian dalam perutnya hingga bersih dan tiada kotoran bewarna hitam, kalau tidak isi ikan bahagian perut akan terasa pahit. Kalau anda masak untuk anak2 dan mereka tak tahan pedas, tak perlu nak letak cili kisar..Bagi yang baru2 nak belajar memasak, che mat rasa resipi ini sesuai untuk anda...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan bawal hitam bersaiz sederhana
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
4 ulas bawang puithm diketuk
1 inci halia, hiris 3 dan diketuk
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1 biji cili merah, hiris serong memanjang
1 biji cili hijau, hiris serong memanjang
1 camca besar cili kisar
1/3 camca teh lada sulah
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
7 camca besar kicap lemak manis JALEN
1/4 camca teh cuka makan JALEN
1/2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bawal disiang, cuci bersih dan kelar2 sedikit. Lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, kemudian goreng hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan kurang lebih 2 camca besar minyak. Masukkan kayu manis, bunga lawang, bawang putih dan halia, tumis hingga harum. Tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukkan bawang besar, leek (toskan), cili merah dan cili hijau. Kacau rata.
  3. Tambah kicap dan air, masukkan juga cuka makan. Kacau dan masukkan serbuk lada sulah. Gaul rata dan masuk ikan. Gaul perlahan dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

Post a Comment

5 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.