BEN ASHAARI

Monday, October 21, 2013

SANDWICH SARDINE AJE...ANDA PULAK?...

rsz_sandwich_sardine
Kadang2 mood masak ke laut....kadang2 ke bukit. Kalau masa ke bukit, toksah cerita, rajin melampau sangat sampai lupa diri. Haha..jangan caya lah che mat memain aje. Petang tadi mula lah dah malas nak buat apa, dan tadi tengah hari che mat ada masak sardine, alah masak biasa2 aje, selain asam pedas yang dalam entri sebelum ni, maka ku buat sandwich sudah lah...senang cerita. Kali ni che mat guna roti yang nampak menarik, dari Gardenia..alaa lupa pulak apa ntah nama roti tu, dia seakan2 loaf bread tapi ada bijan putih dan hitan serta biji bunga matahari, makan macam tu pun ok, sedap..kalau dijadikan roti sandwich..lagi sedap!...Sandwich satu makanan yang boleh dikatakan seimbang sebab ada sayur2 dan sebagainya. Che mat letak keju dan tak letak apa2 sos lagi, cuma sardine tu saja...ehh tapi roti tu che mat oles dengan sedikit majerin sebelum disusun bahan2 isiannya. Ringkas, cepat dan mudah...dan yang paling utama, sedap...errr sedap?...Iyea, nanti anda cuba buat sendiri ok....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping roti sandwich (atau apa2 roti pilihan anda)
2 keping keju chessedale
Secukupnya ikan sardine yang dilecek hancur
Hirisan timun secukupnya
Hirisan tomato secukupnya
Hirisan bawang besar secukupnya
Daun salad secukupnya
Sedikit majerin

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sapu sedikit majerin pada satu bahagian roti, susun daun salad, letak sekeping keju dan sudukan sardine yang telah dihancurkan tadi, ratakan. Susun hirisan timun secukupnya (bergantung pada bentuk roti, kalau roti sandwich biasa tu dalam 4 keping), kemudian sedikit hirisan bawang besar dan tomato. Ambil sekeping lagi roti, sapu majerin dan tepekkan atas sandwich tadi. Kemaskan.
  2. Buat kaedah sama untuk baki bahan2. Boleh hidangkan, yang ini terpulang samada anda nak kerat dua atau tidak dan satu lagi kalau anda nak paipkan mayonnaise atau apa2 sos kegemaran andam jua boleh.. Sesuai dihidangkan untuk sarapan atau bila2 masa yang sesuai...
CATATAN MAT GEBU :- Untuk sardin tu che mat goreng seperti biasa, tumis hirisan bawang putih, bawang besar, halia, hirisan cili merah dan hijau hingga layu. Masukkan sardine dan sosnya sekali. Tambah garam secukup rasa dan perah jus limau kasturi. Masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api....Senang aje, semua orang boleh buat...selamat mencuba!!

5 comments:

Maryati said...

en. Mat masak apa pun sedap :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Sari rasa sardine makan ngan apapun sedap, kan Che Mat!!

nea lopah said...

Ngapppp.....auummm

E Y C H A said...

yummylicious! suka sandwich!

jom singgah belog kiter - Char Kuey Teow 5 minit!
http://norafesa.blogspot.com/2013/10/char-kuey-teow-5-minit.html

Loves ~ Eca

nawarzara said...

salam mat gebu,
saya mohon izin buat entry pasal mat gebu kat blog saya.
tq...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.