BEN ASHAARI

Friday, September 13, 2013

CROISSANT PICKLE TUNA SANDWICH.

Assalammualaikum, laparrrr tapi malas nak masak dan yang ter rajin cm boleh buat ialah sandwich. Boleh aje lah kan. Buat pun untuk cm sorang yang lain makan lah apa2 yang ada. Tadi siang cm singgah Tesco dan sempat beli roti croissant (mahal lah roti croissant sekarang ni, 4 biji = rm 6+..nak buat sendiri tak pandai, lecehh..huhu). Memang plan nak buat sandwich tapi bukan hari ni, cm plan untuk sarapan esok. Bahana kan dah tak menahan, ku buat juga tadi. Kali ni cm guna jeruk gherkins dan bawang jeruk dicampur dalam ikan tuna, cm tambah lagi bawang besar dan jeruk capers serta mayonnaise. Gaul rata dan guna sebagai inti sandwich. Nak tambah kaya lagi cm lapiskan dengan sekeping keju chessedale dan paipkan sedikit sos seribu pulau atasnya. Senang cakap macam anda nampak dalam gambar diatas tu. Sedap?...opkos sedap, nak2 makan masa lapar....err...betul kan, tak salah, kalau masa kenyang sah2 tak berapa nak lalu dah. Nak buat pun senang, yang penting bahan2 cukup, ok boleh ON....resipi dibawah ni untuk 2 biji sandwich (kurang lebih)..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji roti croissant (roti tanduk)
4 helai daun salad (cm guna salad 'butterhead')
8 -10 keping hirisan timun (cm guna timun jepun)
8 keping hirisan tomato
2 keping keju cheesedale, kerat 4 setiap sekeping
Sos thousandisland secukupnya

BAHAN-BAHAN INTI TUNA :-)
1 tin tuna cap ayam (tuna in water atau in oil)
2 camca besar mayonnaise
1 biji jeruk gherkin, didadu
1 biji bawang holland, saiz sederhana didadu
3 biji jeruk bawang, didadu (optional)
6 biji jeruk capers, dicincang
1 biji limau kasturi, perah jusnya
1 biji bawang putih, cincang halus

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan tuna dalam tin ditoskan, kemudian hancurkan dan alih ke dalam mangkuk. Tambah semua bahan2 untuk inti dan gaul rata2. Rasa dan jika ok, boleh ketepikan.
  2. Ambil 1 biji roti croissant, belah 2. Ambil bahagian bawah belahan dan susun dengan 2 helai daun salad. Diikuti dengan sekeping keju (4 bahagian), hirisan tomato dan hirisan timun. Sudukan kurang lebih 3 camca besar inti tuna atasnya dan kemaskan. Paipkan zig zag atas inti tuna dengan sos thousand islan. Tutup dengan bahagian atas roti dan boleh hidangkan. 
  3. Buat kaedah sama untuk baki roti croissant. Simpan dalam peti sejuk jika inti tuna tidah habis digunakan....Selamat mencuba untuk semua.

5 comments:

Fiza Lgk said...

Sedapnya Cik Mat...boleh cuba nanti ni. T/kasih atas perkongsian.

roza said...

Saye pun nak cube..anak2 balek cuti memang sedap makan ramai2...

Nurfaizah M Nor said...

wahhhh melimpah ruah sos seribu pulau tu yg tak menahan.....kena pulak dgn nescafe ke.... perrghhhhhhh lapor den pagi2 ni

anyss said...

Assalamualaikum,
Pepagi lagi dah menggoda anak tekak hu hu hu lapooooo

Kjee said...

Fav kami sekeluarga Che Mat. Jenuh lah pulak nak gi bakery cari croissants. Hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.