BEN ASHAARI

Wednesday, May 29, 2013

SAMBAL SENGKUANG SAMA IKAN BILIS KEMBONG

rsz_sambal_sengkuang
Assalammualaikum, salam siaran. Baru cm rasa lega hari ini. Sehari dua ni, rasa stress sangat, macam2 hal. Dah lah 2 hari lepas peti sejuk cm rosak, petang tu hujan dan ada angin kuat, jadi ada pokok kayu patah dan hempap wayar eletrik, tah macam mana letrik jadi terlebih kuasa, sampai kipas angin putar laju, lampu jadi terang melampau. Bila sedar keadaan tu, cm cepat2 matikan semua suis termasuk main suis (eh, yang main suis tu abang cm yang off kan ). Bila semua dah ok, tengok2 peti sejuk rosak, tapi lampu dia hidup. Tunggu tukang bikin datang tapi tak datang...stress tak yah kata lah, dah sampai beku otak, nasib baik abang cm buat kan, maka hari ini alhamdulillah, dah ok balik...baru mood memasak 'ON', kalau tak nak lalu kat dapur pun rasa malas, bila tengok barang2 berlonggok macam kedai runcit. Hari ni cm share satu masakan nostalgia keluarga kami, nama je sambal tapi takde pun rupa sambal. Selalunya guna ikan bilis tamban, tapi kali ni cm guna ikan bilis kembong (sebenarnya anak ikan kembong saiz sebesar ibu jari yang dikeringkan). Kenapa nostalgia?..kerana lauk macam ni lah yang arwah tok cm bawak bekal ke kebun...Al-fatihah untuk Hasaan Bin Jampok, arwah datuk cm....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1  biji sengkuang saiz sederhana
2 genggam ikan bilis kembong (anak ikan kembong yang dikeringkan)
1 biji bawang besar, dihiris
3 ulas bawang putih, dihiris
5-6 biji cili hijau, hiris
1 inci isi ikan tenggiri jeruk, digoreng dan hancurkan
3/4 cawan air
Garam secukup rasa
Sedikit serbuk perasa (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sengkuang dikupas, kemudian dipotong dadu, rendam. Ikan bilis kembong direndam sekurang2nya 1 jam. Kemudian dibelah 2 setiap seekor, buan tulang tengahnya, belah lagi biar jadi kecil (macam dalam gambar diatas). Cuci dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang besar, bawang putih dan cili hijau hingga layu. Masukkan isi kan masin kurau goreng yang dihancurkan tadi. Kacau rata. Tambah isi ikan bilis kembong dan sengkuang. Kacau.
  3. Kemudian masukkan air. Masak dengan api sederhana hingga sengkuang lembut. Perasakan dengan garam secukupnya dan renjiskan sedikit serbuk perasa. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi atau pun bubur nasi.


3 comments:

Gee® said...

Wow! nmpk mengancam laa CM... nak try laaa...

akuanakpahang said...

Pekena nasi panas2 terangkat nie :)
Jom Singgah, "Citra Nukilan Sekadar Perkongsian">> " AKU ANAK PAHANG "

heder satilan said...

UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.