BEN ASHAARI

Friday, May 31, 2013

LEMAK PUCUK MANIS SAMA TEMPE..

rsz_lemak_pucuk_manis (1)
Malam semua, tak larat nak cerita banyak, tapi tengok keadaan, kalau terbanyak tulis, maka akhirnya jadi banyak cerita. Takde apa sangat yang cm masak ni hari. Memandangkan bonda masih lagi berpuasa Rejab, cm masak agak lewat sikit, tapi waktu pagi masak sekali untuk tengah hari bagi mereka yang tidak berpuasa. Atas permintaan Bak, cm masak lemak pucuk manis campur tempe, tapi Bak dilarang makan tempe, takut gaot menyerang, kena lah pantang. Sebenarnya nak letak keledek, tapi takde, jadi ku masukkan tempe dan putik jagung, kan kita buat dia. Kalau anda nak tambah cendawan tiram, pun boleh. Masakan macam ni boleh dikatakan agak jimat, cuma kasi goreng ikan masin lepas tu debik sambal belacan, settle dah, tapi nasi jangan pula lupa masak. Sebabkan Bak tak boleh makan udang kering atau ikan bilis, cm gantikan dengan kiub pati ayam sebagai perencahnya. Tapi resipi yang akan cm tulis nanti, cm tulis udang kering....Dah bersedia?..Pasti ramai dah biasa masak resipi ni yea tak?..ecehhh ada yang segan nak ngaku...kononnn...angguk je sudah lah, bukan cm nampak punn...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk manis
4 batang putik jagung
2 keping tempe
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar, hiris 
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan pucuk manis dari tangkainya, cuci dan toskan. Putik jagung, dihiris serong sederhana tebal dan tempe dipotong kiub. Ketepikan.
  2. Masukkan bawang besar, bawang putih dan udang kering yang ditumbuk kasar ke dalam periuk. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Masukkan tempe dan  putik jagung. Masak sekejap, sementara itu pucuk manis diramas. Kemudian masukkan ke dalam periuk. Kacau rata dan biar mendidih. Jika kurang kuah, tambah sedikit air.
  3. Tuang pati santan, perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Masak dengan api kecil hinggan mendidih, kacau selalu. Akhir sekali masukkan hirisan cili merah, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidang bersama nasi panas, ikan masih @ ikan goreng dan sambal belacan..

4 comments:

Chah said...

Sedia! tapi kalau ajak makan ai dabel sedia cikmat!

Azy HS said...

Jemput singgah

azyhilmi.blogspot.com

Terima kasih ;)

gadisBunga™ said...

tak penah lagi saya buat taruk tempe. boleh le saya ikut resepi che mat ni pulak pasnih! :D

Eyda Sukiman said...

wah..bestnye.. :)

jom view my blog..

http://mummyhealthyvitastore.blogspot.com/

tq

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.