BEN ASHAARI

Wednesday, May 15, 2013

GULAI REBUNG SAMA IKAN MASIN KURAU...

rsz_gulai_rebung_ikan_masin
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Plan masak apa hari ni?. Cm tadi masak gulai rebung sama ikan masin kurau. Bonda berpuasa dan dia cadangkan cm masak lauk ini. Bak pun suka makan, cuma kena oter serba sikit dari segi bahan2, sebab ada yang Bak tak boleh makan kerana sakit gaot. Cm guna rebung segar, yang telah siap bonda siang. Cm cuma kasi celur dengan menambah air kelapa ke dalamnya. Air kelapa tu bukan lah kelapa muda, tapi kelapa yang cm belah untuk diparut, jadi airnya kasi tadah, tapis dan masukkan ke dalam periuk berisi rebung yang hendak dicelur, tambah lagi air biasa sampai rebung tenggelam. Selain ikan kurau, anda boleh guna udang atau ketam, lagi sedap, manis...ishh meleleh air liur..hehe. Resipi pun tidak lah susah mana, dan cm rasa kerap dah masukkan kat blog, nama je beza2 tapi dari segi bahan2 dan cara memasak hampir sama, seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 gram rebung segar yang telah dihiris nipis, celur sekejap dan toskan
4 - 5 ketul isi ikan masin kurau, rendam 30 minit
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
1 kiub ikan bilis (optional)
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
25 biji cili padi kampung, warna hijau (cm campur skit yang warna merah)
1/2 inci kunyit hidup
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebung yang siap ditos tadi, masukkan ke dalam periuk bersama2 serai titik, bahan kisar halus dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan kiub ikan bilis, kacau rata dan masak hingga rebung lembut. Jika kurang kuah, boleh tambah sedikit air..
  2. Tambah asam gelugor, ikan masin kurau (toskan) dan juga pati santan. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana. Tambah garam secukup rasa, sedikit gula dan daun kunyit. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain....
CATATAN MAT GEBU :- Kenapa cm tak letak ikan masin kurau tu awal2, kerana nanti isi ikan tu hancur, kalau anda guna tulang ikan masin kurau, boleh letak awal. Lagi pun ikan masin kurau dah direndam 30 minit dan rasa masinnya sudah kurang. Apa2 pun rasa kuahnya terlebih dahulu sebelum anda letak garam....Selamat mencuba....


2 comments:

Yatie Fizzy said...

nyumi2 cm sedap nyer...untung nyer sape yg stay ngan cm hari2 leh makan sedap2...kecur dah air liur ni..

adda syuhada said...

terasa sedap jer kat anak tekak nih..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.