GULAI BABAT SAMA REBUNG JERUK..

rsz_gulai_babat_dgn_rebung
Assalammualaikum, entri pertama hari Ahad ni cm share apa yang cm masak untuk bonda berbuka puasa semalam. Dan hari ni cm tak masak yang berat2 sebab masakan yang anda nampak ni masih berbaki dan bonda kata kasi panas kan saja. Jangan salah fikir, ingat masakan semalam atau kata oreng puteh, leftover foods tak bess. Mungkin kalau kuih muih tu tak ok lah, tapi kalau gulai amat2 ok, bertambah sedap, bertambah berperisa. Tapi dengan syarat anda panaskan lah masakan tu agar tak rosak, lagi2 lah kalau masakan yang bersantan, memang perlu dipanaskan. Dan lepas panas dengan api sederhan, jangan tutup periuk rapat2, kasi renggang sedikit, ini kerana wap panas bila berkumpul dan tak lepas, akan menyebabkan masakan jadi basi. Itu petua yang cm tau sejak dulu lagi. Gulai babat dengan rebung jeruk mungkin dah kerap anda lihat di blog ini, betul tak?.Nak buat macam mana dah blog dengan pengisian masakan harian....Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram babat @ perut tuala, potong kecil, cuci dan toskan
500 gram rebung jeruk, cuci dan toskan
4 batang serai,
2 helai daun kunyit, disiat
1.2 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
2 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 genggam cili padi kampung hijau (tak perlu buang tangkainya)
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus babat tadi hingga lembut, tos dan masukkan ke dalam periuk bersama2 rebung jeruk dan serai yang dititik. Tambah bahan kisar halus, gaul rata dan masak hingga mendidih. Masukkan asam gelugor dan santan cair. Kacau dan biar mendidih sekejap.
  2. Bila rebung lembut sedikit, tuang pati santan, masukkan daun kunyit, kacau dan biar mendidih dengan api sederhana, kacau selalu. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.

Post a Comment

6 Comments

  1. wahh...babat is my fav. tak kisahlah masak lemak ke atau sup...

    terliurnya...

    anyway, jom visit my blog http://maszhealthboutique.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. time raya jelah jumpa

    hairan tu kat pasar tak jual time ari biasa

    ReplyDelete
  3. saya suka perut muda, babat macam ni saya suka jenis kerabu. Tapi tgk pada foto ni memang sedap...hmm che mat ni pandai sungguh...skill fotografi bagus

    ReplyDelete
  4. Mat, babat mmg favourite akak taaauu, selalu kalau rebus, akak potong2 halus cicah sambal belacan cair2 sikit gitu...bestnyaaaa... *lelesss air liusss aiii..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.