MI GORENG AYAM...SEBAB GUNA AYAM JEE..

rsz_mi_goreng_ayam1
Salam semua, mi goreng ayam?.. Ha ah, mi goreng ayam sebab cm guna daging ayam sebagai rencah. Ini yang cm goreng pagi tadi, gorengkan untuk Bak, tapi semua sekali makan sama. Tau tak, mula2 cm beli mi kuning, plan nak buat nasi ambeng, konon2 dengan sambal goreng tu hari, tapi tu lah...kemalasan punya pasal, terus tak jadi. Takpe, nanti senang nak buat juga, bukan tak boleh beli, tapi saja suka2. Kalau tak buat, tatau, dan kalau tatau kenalah buat, yea tak. Takpe itu kita cerita lain kali. Mi yang cm guna ni kurang lebih 500 gram. Dan cm guna 1 keping dada ayam bersaiz agak besar. Sambal dia cm guna sambal tumis yang cm memang buat awal2 bagi memudahkan kerja nak goreng mi dan sebagainya. Resipi mudah, main campak2 semua dalam kuali, kacau2, rasa dan siap sudahh....Betul, tak caya meh sini cm kasi tau macam mana cm masak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram mi kuning, cuci dan toskan
1 keping dada ayam tanpa tulang, dipotong kiub, cuci dan toskan
5 pelepah sawi putih, cuci, toskan dan potong berasingan
4 camca besar penuh sambal tumis
2 camca besar sos cili
2 biji telur, dipukul sedikit
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
5 biji tomato ceri, potong kiub
4 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 1/2 camca besar kicap pekat
Sos ikan secukup rasa
1/2 cawan air
Hirisan timun sebagai ulam
Hirisan daun bawang sebagai hiasan
Hirisan cili merah sebagai hiasan
Telur mata kerbau, sebagai hiasan
Belahan limau kasyuri

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan cili sos, kacau rata dan masukkan ayam, kacau lagi dan masak sekejap. Tambah air.
  2. Masukkan batang sawi dan gaul rata. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur dan biar telur sedikit mengeras. Kacau hingga hancur. Tambah kicap pekat dan gaul rata. Masukkan mi, sederhanakan api dan gaul mi tadi hingga mesra.
  3. Tambah sos ikan secukup rasa, masukkan daun sawi, tomato dan taugeh. Gaul sekejap hingga sayur2 tadi sedikit layu. Rasa dan jika ok matikan api. Tabur hirisan daun bawang, cili merah dan hidangkan bersama hirisan timun, belahan limau kasturi dan telur mata kerbau, jika suka. Sedap dimakan panas..

Post a Comment

5 Comments

  1. nampak menarik.d tmbah lak dgn telor mate hihihi

    ReplyDelete
  2. ble gtau x, jenama sos ikan, n kicap pekat apa yg diguna? me ni, xtau mn lg bagus.

    ReplyDelete
  3. makanan yang nampak simple la kadang2 lebih sedap dari yang bahan pelik2... walau mee goreng ayam jer tapi still nampak sedap:)

    ReplyDelete
  4. hehe ade juga bantai goreng dengan ayam je....sebab bahan dah ade dalam peti sejuk
    konfident je masak nie, selawat2..insyaallah sedap jadinya

    http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/04/set-mengandung-shaklee-super-bajet.html

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.