BEN ASHAARI

Tuesday, April 30, 2013

KUEY TEOW HAILAM....CAMPAK-CAMPAK..

rsz_kue_teow_hailam
Petang semua, assalammualaikum. Hari2 ke cm masak?...Soalan yang 'biasa' cm terima. Jawapannya yea saya.. Kalau tak masak takde lah entri kat blog. Tapi kalau cm masak yang semalam2 pun, jika tak sempat masukkan ke blog pada hari yang sama, cm akan tunda ke hari esoknya, atau bila2 sempat. Memasak bukan lah satu kerja yang sukar, tapi tidak juga mudah. Pada cm memasak mudah tapi untuk menyelenggarakan ruang masakan selepas anda memasak, agak penat juga. Nak2 kalau perlu memasak dalam kuantiti yang besar. Itu pasal cm suka dapur yang luas, selain memudahkan pergerakkan, kalau ada tenaga2 kerja yang ingin membantu, tidak lah menyesakkan ruang, nak2 kalau yang saiz gebu2 macam mat gebu...ehh. Petang ni entri kuey teow hailam campak2, ikut apa yang ada. Kuey teow belen tu hari cm bungkus elok2 dan simpan dalam freezer, bila nak guna panaskan dalam microwave dan kue teow akan lembut seperti baru dibeli. Ok cm tulis resipinya...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 ekor udang saiz besar, dibersihkan
1 keping dada ayam. hiris
1/4 bahagian trafficlight capsicum, dipotong kiub
1/2 batang lobak merah, hiris nipis
2 pelepah kobis daun, dipotong kecil
1 biji tomato, potong kiub
3 ulas bawang putih, cincang halus
3 camca besar sos tiram
1/2 camca besar kicap pekat
1 kiub pati daging
1/4 camca teh minyak bijan
1/2 camca teh serbuk lada sulah
Garam secukup rasa
1 camca besar penuh tepung jagung*
1/3 cawan air*(*disatukan, kacau rata)
Air secukupnya (anggaran 1 liter)

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Kuey teow secukupnya
Sedikit kicap cair
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
Cili hijau jeruk

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH KUEY TEOW HAILAM:- Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bawang putih hingga harum, masukkan sos tiram, kacau rata dan tuang air. Masukkan kiub daging. Kacau dan biar mendidih. Tambah isi ayam, lobak merah dan kicap pekat. Biar hingga ayam masak.
  2. Masukkan trafficlight capsicum, udang, minyak bijan, lada sulah dan kobis daun. Kacau dan masak sekejap. Tambah garam secukup rasa. Tuang bancuhan tepung jagung (kacau dulu) dan kacau rata. Masak hingga kelihatan pekat. Akhir sekali masukkan tomato. Kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK KUEY TEOW HAILAM :- Panaskan kuali non stik, biar betul2 panas. Masukkan kuey teow dan  kicap cair (anggaran 500 gram kuey teow + 1 camca besar kicap cair), kacau rata dan masak sekejap. Matikan api dan alih ke dalam bekas sesuai. 
  4. Tuang kuah bersama isi2nya. Hias dengan hirisan daun bawang, bawang goreng dan cili hijau jeruk. Hidangkan segera, sedap dimakan panas..


4 comments:

Lavender said...

treima kasih sebab masak kuey tiaw hailam ni.. saya memnag duk tercari2 resipi nak masak kuey tiaw helam ni

gadisBunga™ said...

nyummm...saya jarang order menu hailam ni kat kedai sebab takut tak kene dengan selera. ni dah ada resepi boleh la saya buat sendiri. tq che mat!!

dyba gula-gula said...

nyumnyummmmm

Cheek Eyka said...

Assalamualaikum che Mat...

Wow... mknan kegemaran my mum la.. leh try.. :)
Tenkiu..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.