BEN ASHAARI

Monday, April 22, 2013

KEBAB KAMBING SOS LADA HITAM..

rsz_kebab_kambing
Petang, sebenarnya ini entri semalam, cm buat untuk sarapan pagi. Tapi tak sempat nak masukkan ke blog. Jadi petang2 macam ni kira ok juga lah kan. Ingat entri pizza yang ini, kan cm buat guna roti pita dan masih berbaki dalam 3 keping. Jadi semalam cm buat lah kebab....errr kebab rupa macam ni ke?...Lantak lah kan, ap rupa sekali pun, janji sedap. Cm guna daging burger kambing DARABIF, sebagai inti si kebab tadi. Lepas tu letaklah apa2 sayuran sikit. Curah sos lada hitam. Roti pita tu cm panggang kejap dalam kuali, kasi suam, dan cm potong dua. Takde apa sangat pasal kebab ni, semua benda yang dah sedia ada. Sesuai untuk sarapan, minum petang atau makan di waktu makan utama (tengah hari/malam). Dan yang pasti anda memang boleh buat..Resipi di bawah menghasilkan 2 kebab kambing...tapi sebelum tu, meh ke SINI kejap, dan klik LIKE pada TIFFINBIRU dan BEN ASHAARI... terima kasih atas keikhlasan anda...

BAHAN-BAHANYA :-)
1 keping roti pita (boleh beli di Tesco)
2 keping daging burger kambing DARABIFJunior
Sos lada hitam secukupnya (cm guna jenama PUTERI)
Daun salad secukupnya, cuci dan tos
Hirisan tomato secukupnya 
Hirisan timun secukupnya
Hirisan jeruk gherkin (2 biji)
Sedikit hirisan bawang besar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Grill sekejap roti pita hingga suam, kemudian kerat dua. Longgarkan bahagian dalamnya. Bakar daging burger kambing hingga masak, tapi pastikan tidak hangus, sejukkan sekejap. Kemudian hiris nipis daging tadi. Ketepikan.
  2. Ambil satu bahagian roti pita, susun daun salad, kemudian hirisan timun, tomato, jeruk gherkin dan sedikit bawang besar. Akhir sekali dengan hirisan nipis daging burger kambing. Kemaskan dan paip dengan sos lada hitam seperti dalam gambar. Buat kaedah sama dengan baki roti pita dan bahan2 lain. Hidangkan segera.

4 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

dapat untuk makan malam ni, bestnya!!

MamaFaMi said...

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ

Mat, mama dah baca doa makan ni. Mana dia kebab tak sampai lagi depan mata ni?

Mohd Lokman Bin Ramli said...

persembahan kebab ini amat menarik dan menyelerakan. ^_^

Rozuan Ismail said...

sos dia sangat nampak menggiurkan.. memang sedap dimakan bila2 masa

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.