BEN ASHAARI

Friday, March 22, 2013

SPAGHETTI ALA MI GORENG...

rsz_spaghetti_ala_mi_goreng
Malam semua, macam musim mi pulak kat blog DTS ni, kalau entri awal tadi mi maggi asam laksa, yang malam ni pulak spaghetti ala mi goreng. Sebenarnya cm geram dengan Kak Ummi Kuantan, tadi di wall FB beliau, saja je dia menayang mi goreng mamak yang nampak mengiurkan. Tapi cm takde pulak mi kuning kat rumah, yang ada spaghetti jee. Ibarat kata orang dulu kala, 'tiada rotan akan pun berguna"..maka cm rebus je lah spaghetti tu sampai lembut dan ku jadikan mi goreng. Rasa tetap ok dan kalau dari segi kesihatan, spaghetti lagi elok dari mi kuning, sebab mi kuning ada bahan yang agak kurang elok sebenarnya. Kalau anda makan mi kuning, ada tak rasa seakan 'telur"...kalau nak tau itu lah ubat yang mereka guna untuk membuat mi kuning. Kenapa cm tau?..Sebab keluarga kami dulu ada kilang memproses mi kuning, tapi atas sebab2 tertentu ia terpaksa ditutup (masalah orang tak bayar hutang..huhu). Resipi ini boleh dikategorikan sebagai resipi fusion atau olahan, jangan risau kan kita yang buat dia...Ok...jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
100 gram spaghetti yang belum direbus, rebus hingga lembut dan gaul dengan minyak
2 camca besar sambal tumis
1 camca besar sos tomato
1 camca besar kicap pekat
1/2 camca besar kicap manis
1 biji tomato saiz kecil, belah 6
1 genggam taugeh
1/2 cekak kucai, kerat pendek
1 keping tauhu saiz kecil, dipotong kiub
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 genggam isi udang
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 cawan air rebusan spaghetti
Sos ikan jika perlu (boleh ganti dengan kicap cair)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan sos tomato. Kacau rata, masuk udang dan masak hingga udang berubah warna. Tambah kicap pekat dan kicap manis, kacau dan masukkan tauhu, gaul rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan spaghetti dan gaul rata, tolak ke tepi kuali, dan masukkan telur, biar telur sedikit mengeras dan gaul rata dengan spaghetti tadi. Tambah kucai, tomato dan taugeh. Kacau hingga rata.
  3. Tambah sedikit air rebusan jika anda suka berkuah. Masak sekejap dan rasa, jika perlu baru tambah sos ikan secukup rasa. Matikan api dan hidangkan segera. Sedap dimakan panas bersama timun dan sos cili, kalau nak makan dengan cili hijau jeruk pun ok....Selamat mencuba!!.


9 comments:

Pink Diary said...

dulu pon mat ada wat spaghetti ala mi goreng gak kan. ummphh sgt

Amanina said...

Salam..1st singgah sini :)
sedapnya. pernah jugak msk spageti macam nie.

Hana Maroo said...

ahahaaa.. Hana pown slalu masak cenggini maklumlah tekak melayu... btw mee kuning pown byk borik acid jd klu yg ade gout tu, sesuai jugak mkn spageti gorng ni klu kdg2 teringin nk mee kuning.

Delima Zamrud said...

Simple2 pun nampak marbeles nk buat camne kan adehhhh terliur sudah :)..

gadisBunga™ said...

alah...nak masak takde dapur pulakkkk....lalalala....

Enjarozieafiqah said...

Sedapnya bila la nk msk

adzairdawati makdara said...

perghhh sedapp tu.. boleh bau sampai ke sini hehehe... saje je nyakat Che Mat pepagi ni hehe.. Che Mat Gebu sihat? semoga sihat selalu ya

Cinderella said...

Sedapnya

Cinderella said...

Sedapnya

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.