BEN ASHAARI

Monday, January 28, 2013

MASAK LEMAK REBUNG DENGAN UDANG..

rsz_gulai_rebung_dgn_udang
Salam semua. Entri seterusnya cm letak menu yang dimasak untuk tetamu cm semalam, tak lain tak bukan sifu roti yang amat bz dengan kelas2nya di serata Semenanjung. Dan dari sumber2 yang boleh dipercayai, khabarnya akan ke Qatar atas undangan untuk kelas roti...Perghh!, bukan Sedenak okeh, tapi Qatar...nun jauh di sana..Moga segala urusan mama dipermudahkan Allah swt. Rebung yang cm guna untuk masak gulai ni kurang lebih 600 - 700 gram. Dan tambah dengan udang kaki merah dalam 6 ekor. Udang ini harga dia ikut pada saiz dan musim. Macam yang ni sekilo dalam RM 60+ . Bila cm letak harga bukan lah nak berlagak, cuma nak memberitahu, supaya anda tidak lah rasa terkejut bila nak beli nanti....jangan disalah ertikan pulak dengan harga tu. Mahal murah ikut si penjual, kalau mereka dapat dari peraih murah, mungkin harga rendah sedikit....bergantung lah yea...

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gram rebung, sagat dan celur sekejap, toskan 
5 - 6 ekor udang kaki merah bersaiz besar (boleh guna udang galah)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras, hiris
1/2 inci belacan
2 biji cili merah
10 biji cili padi
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan rebung ke dalam periuk bersama bahan kisar halus, asam gelugor dan serai titik. Gaul rata dan masak sekejap. Tambah udang, kacau dan masak hingga udang berubah warna. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih.
  2. Bila rebung lembut, tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit. Kacau dan masak denga api sederhana hingga mendidih, kacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan ikan masin..

5 comments:

Qashmere said...

Besarnya udang tu. Kalau gulai lemak cili padi udang besor mcm tu memang sedap. Tapi dengan rebung saya tak minat... ngeee~

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

http://wisataoutboundmalang.com/

http://www.nolimitadventure.com/

ina ku said...

besarnya udang tu. klu buat mee udang best tu, hehe.

Su said...

sangat menggiurkan!

kakinakl.com said...

salam mat

udang memang mahai...terutama kalau udang sungai..tapi memang sedap kan kalau dapat masak