BEN ASHAARI

Wednesday, January 23, 2013

IKAN BAWAL BERLADO.....

rsz_ikan_bawal_berlado
Entri malam ni yang simple dan cepat dimasak, dan ada kemungkinan esok cm agak sibuk sedikit, jadi kalau ada entri pun mungkin lewat. Kita tengok lah macam mana nanti. Menu ikan bawal berlado yang mat masak ni anda boleh sediakan cepat sangat. Tak sampai 5 minit, TAPI...sambal dia anda kena siapkan awal2 dan simpan dalam peti sejuk. Ikan bawal, kasi siang, cuci bersih dan lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Sambal untuk ikan tak berapa pedas, bagi anak2 yang berusia besar sikit cm rasa tak jadi masalah bagi mereka. Selain ikan bawal, rasa cm ikan keli dan ikan tilapia pun bess jugak dibuat macam ni. Jadi kalau idea buntu, tatau sangat dah nak masak apa, kena pulak masa tu keadaan agak ketat, mengejar masa..apa kata masak yang mudah seperti ini....tak paksa, sekadar memberi cadangan....

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ikan bawal saiz sederhana (kurang lebih 450 gram = 3 ekor), siang dan cuci bersih*
Sedikit serbuk kunyit*
Sedikit garam*
Sedikit serbuk lada sulah*(*disatukan dan perap kejap)
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
3 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
6 biji cili merah, dikerat2
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Goreng ikan bawal hingga kuning keemasan. Angkat dan ketepikan. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk lumat hingga pecah minyak. Masukkan hirisan bunga kantan, garam secukup rasa dan gula secukup rasa. Akhir sekali tambah jus limau kasturi. Gaul rata, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. Ikan bawal tadi digolek2kan dengan sambal kemudian letak dalam pinggan yang sesuai. Boleh hidangkan. Kalau anda nak ratakan sambal atas ikan sahaja pun boleh, tapi lagi bess, kalau ikan tadi digolek2kan dengan sambal..

3 comments:

ziqa nuar said...

lapar! lapar! lapar!
huhuuuu :))

siti sabri said...

Sedapnya...

ZenIIIIO23 said...

salam TT..suke tgk blog TT nih..dari tahun 2010 kot rase nyer follow tp baru skunk nk bt blog..menu pon hari2 sedap2..selamat menjamu selera TT..